fbpx

Great Place to Work Suomi

Ohjesivu asiakkaille

Voit hypätä painikkeilla haluamaasi osioon tai selata vain sivua alaspäin:

Tervetuloa Great Place to Work®:n asiakkaaksi – mahtavaa, että olette päättäneet tutkia henkilöstönne työntekijäkokemusta! Aloitetaan käytännön yhteistyö käymällä läpi yleistä informaatiota, termistöä ja työkalujamme.

Asiakasportaali (osoitteessa my.greatplacetowork.com) kokoaa tarpeellisen matkallanne kohti Great Place to Work:n tunnustuksia. Portaalissa täytetään hieman numeerisia sekä muita perustietojanne kokoava Culture Brief, joka on edellytys mahdolliselle Great Place to Work -sertifioinnille. Culture Brief tulee palauttaa portaalin kautta siihen päivään mennessä, kun Trust Index -tutkimuksenne päättyy. Lue lisää Culture Briefin täytöstä tästä. 

Jos tutkimus täyttää sertifioinnin kriteerit*, hyödynnämme antamianne tietoja yritysprofiilissa, jonka jokainen sertifioitu yritys saa nettisivuillemme (greatplacetowork.fi/sertifioidut). Sertifiointikriteerien täyttyessä saat asiakasportaalista automaattisen sähköpostiviestin ja pääsette saman tien lataamaan sertifiointimateriaalit sitä kautta. Tarjoamme kuitenkin  lisämateriaaleja suomeksi – lue lisää sertifiointimateriaaleista täältä.

*Kokonais-Trust Index vähintään 65 %, riittävä vastaajamäärä henkilöstönne kokoon nähden sekä palautettu Culture Brief. 

Vähintään 50:n työntekijän organisaatiot: Mikäli haluatte lisäksi osallistua Suomen Parhaat Työpaikat -listaprosessiin, täyttäkää portaalissa Culture Audit sille annettuun määräpäivään mennessä. Ohjeita Culture Auditin täyttämiseen löydät täältä.

Huom! Asiakasportaalin käyttökieli on tällä hetkellä vain englanti. Voitte kuitenkin vastata kaikkiin Culture Briefin ja Culture Auditin kysymyksiin suomeksi. Pyydäthän meiltä tarvittaessa apua osoitteesta FI_Research@greatplacetowork.com. 

Trust Index -henkilöstötutkimus toteutetaan Emprising-tutkimusalustalla. Pääset tutkimusalustalle aina asiakasportaalin kautta tai suoraan osoitteessa app.emprising.com. Emprising-tutkimusalustalla pääsette valmistelemaan oman tutkimuksenne, tarkastelemaan sen käynnissä ollessa vastausaktiivisuutta ja hallinnoimaan viestintää, sekä tutkimuksen päätyttyä tarkastelemaan ja analysoimaan heti tutkimustuloksianne. 

Seuraavaksi olemme koonneet hyödyllistä tietoa sen mukaan, missä vaiheessa tutkimusprosessianne olette. Voit näin myös helposti luoda kokonaiskuvan ja tutustua siihen, mitä tuleman pitää. 

1. Tunnusten luominen portaaliin ja käyttäjien hallinta

Saat sähköpostiisi kutsun tunnuksien luomiseen. Viesti saapuu otsikolla ”Welcome” ja sen lähettäjänä on donotreply@greatplacetowork.com. Ensimmäisellä kerralla pääset luomaan itsellesi salasanan ja sen jälkeen kirjautumaan asiakasportaaliin. Tarkemmat ohjeet voit katsoa alta.

1. Kun sinulle on luotu tunnukset asiakasportaaliin, saat ao. viestin. Luo aluksi oma salasanasi klikkaamalla linkkiä.
2. Kun luot salasanan, pääset samalla määrittelemään millä kielellä haluat käyttää Emprising- tutkimusalustaa, jossa tutkimuksia luodaan. Valitse oletuskieleksi suomi. (Huom! Tutkimusalustan kieliasetuksesta huolimatta asiakasportaalin kieli on toistaiseksi ainoastaan englanti. Suomen kieli on tulossa myöhemmin.)
 

3. Seuraavassa näkymässä valitse alempi vaihtoehto eli klikkaa Great Place to Work Certified -logon alta ”Jatka”, jotta pääset kirjautumaan sisään asiakasportaaliin. Jatkossa pääset kirjautumaan suoraan asiakasportaaliin osoitteessa https://my.greatplacetowork.com.

4. Kirjauduttuasi sisään aukeaa seuraavanlainen näkymä.
 
 
 
5. Valitse klikkaamalla haluamaasi toimintoa:
  • Trust Index Employee Survey – klikkaamalla tästä pääset määrittelemän oman tutkimuksenne tiedot sekä tarkastelemaan valmiita tutkimustuloksia Emprising-tutkimusalustala. Emprisingin käyttökielenä on myös suomi.
  • Culture Brief – klikkaamalla tästä pääset täyttämään Culture Briefin järjestelmään sertifiointia varten. Tämä on toistaiseksi saatavilla ainoastaan englanniksi. Pyydäthän tarvittaessa apua osoitteesta FI_Research@greatplacetowork.com.
  • Culture Audit – klikkaamalla tästä pääset täytämään vapaaehtisen Culture Auditin. Tämä on toistaiseksi saatavilla portaalissa vain englanniksi. Löydät suomenkielisiä lisätietoja Culture Auditista täältä.

Portaalista löytyy myös linkkejä englanninkielisiin ohjemateriaaleihin kuten Knowledge Base ja Onboarding Video, jossa ohjeistetaan Emprising-alustan käyttöön. Suomenkieliset ohjemateriaalit olemme koonneet tälle ohjesivulle.

Voit lisätä yrityksellenne uusia käyttäjiä joko asiakasportaalissa tai Emprising-tutkimusalustalla. Huomaa, että jos luot käyttäjän portaaliin, on käyttäjällä pääsy sekä portaaliin että sen kautta Emprisingiin. Jos vastaavasti luot käyttäjätunnukset Emprisingissa, käyttäjällä on pääsy vain Emprising-tutkimusalustalle. Suosittelemme lisäämään admin-käyttäjiä harkitusti. 

Lisätäksesi tai poistaaksesi käyttäjiä portaalista toimi seuraavasti:

1. Kirjaudu asiakasportaaliin osoitteessa my.greatplacetowork.com.

2. Klikkaa ikonia, jossa on kaksi ihmistä ruudun oikeass yläkulmassa:

3. Syötä uusi käyttäjä klikkaamalla Add New User ja syötä avautuvaan kenttään lisättävän henkilön etunimi, sukunimi ja sähköpostiosoite. TÄRKEÄÄ: Kaikki asiakasportaalin käyttäjät saavat täyden pääsyn kaikkiin tutkimuksiinne ja tutkimustuloksiin Emprisingissa, Culture Briefin ja Culture Auditin lähetykseen, sertifiointimateriaaleihinne sekä kaikkeen, mitä olette tehneet portaalissa tai Emprising-tutkimusalustalla. Antakaa pääsy siis vain tarkkaan valituille henkilöille.

 
4. Uudet käyttäjät tulevat saamaan sähköpostin osoitteesta donotreply@greatplacetowork.com ja viestissä on kirjautumisohjeet portaaliin. Jos viestiä ei näy, kannattaa tarkistaa roskapostikansio ja -suodatin.

5. Valitse ainakin yksi käyttäjä, jolla on päällä asetus Achievement Notification klikkaamalla kynän kuvaa ja ruksaamalla ko. laatikko. Tämä henkilö saa viestin, jos saavutatte sertifioinnin tai sijoitukset Suomen Parhaat Työpaikat -listalla.

6. Poistaaksesi käyttäjä portaalista, klikkaa X-painiketta kynäikonin vieressä.

Käytä linkkiä päästäksesi näkymään, jossa lukee ”Linkki on vanhentunut. Pyytääksesi salasanan nollausta, ole hyvä ja klikkaa tästä.” Klikkaa tekstissä olevaa linkkiä ja seuraa annettuja ohjeita. 

2. Perehdytys ja tutkimuksen valmistelu

Tutkimuksen suunnittelu ja toteutus on Emprising-alustalla helppoa ja pääset tekemään tutkimuksenne valmistelut itse. Great Place to Workin tukitiimi on mielellään tässä apunasi ja tarjoamme tarvittaessa perehdytyksen tutkimusalustan käyttöön. Saat varattua Teamsilla toteutettavan perehdytyspalaverin Great Place to Workin yhteyshenkilöltä saamasi sähköpostin linkistä. Olemme tavoitettavissa toimistoaikoina sähköpostitse ja voit lähettää kysymyksesi osoitteeseen FI_Research@greatplacetowork.com. Vastaamme sinulle aina saman tai viimeistään seuraavan arkipäivän aikana. 

Suosittelemme aloittamaan tutkimuksenne valmistelut hyvissä ajoin, viimeistään viikkoa ennen toivottua alkamisajankohtaa. Näin sinulla on varmasti aikaa tehdä valmistelut rauhassa, kerätä tarvittavat tiedot ja mahdollisesti pyytää apua. Tutkimus on vastaajille auki vähintään 2 viikkoa, minkä jälkeen tulokset ovat saman tien Emprisingissa saatavilla.

Suosittelemme viestimään tutkimuksesta myös henkilöstölle etukäteen organisaatiollenne ominaisella tavalla. Ohjeita ja tukea viestintään löydät alla olevasta osiosta. Lisäksi voit ladata valmiin tiedotepohjan avuksesi alla olevasta linkistä.

Viestikää henkilöstöllenne tutkimuksesta hyvissä ajoin etukäteen. Käyttäkää laajasti organisaatiollenne ominaisia viestintäkanavia. Suosittelemme viestimään aktiivisesti myös tutkimuksen aukioloaikana ja suhteuttamaan esimerkiksi muistutuksia reaaliaikaiseen vastausprosenttiin. 

Työntekijöiden on tärkeää tietää: 

  • mistä kehityshankkeessa on kyse, eli miksi siihen osallistutaan 
  • mikä on Trust Index -henkilöstötutkimus 
  • milloin tutkimus on auki ja miten siihen vastataan 
  • mitä tapahtuu tuloksille? 

Alla olevasta linkistä voitte ladata tiedotepohjan, jota hyödyntämällä voitte laatia työntekijöillenne tiedotteen Great Place to Workin yhteistyöstä sekä Trust Index -tutkimukseen osallistumisesta ja tulosten perusteella toteutettavasta kehittämishankkeesta. On hyvä, jos tiedotteen allekirjoittajana on organisaationne toimitusjohtaja tai vastaava. Kokemuksemme mukaan tutkimukseen vastataan aktiivisemmin, kun toivomus vastaamisesta on tullut organisaation ylimmältä taholta. Voitte vapaasti muokata tiedotetta paremmin omaan organisaatio- ja viestintäkulttuuriinne sopivaksi.  

Kun organisaationne osallistuu sertifiointiin tai Suomen Parhaat Työpaikat -listaprosessiin: 

Varmistaaksemme tutkimusprosessin tasavertaisuuden kaikille tutkimukseen osallistuville organisaatioille edellytämme teidän noudattavan alla olevaa ohjeistusta: 

  1. Viestinnässä ei saa muuttaa Great Place to Work®:n toimittamaa johdon määritelmää.
  2. Viestinnässä ei saa ohjeistaa välttämään mitään vastausvaihtoehtoja tai kannustaa vastaamaan tietyllä tavalla.*
  3. Viestinnässä ei saa painottaa Trust Index -tutkimuksessa menestymisen tärkeyttä tai merkityksellisyyttä organisaation kannalta. Tutkimuksessa menestymiseen ei saa sitoa minkäänlaisia kannustimia, joiden voidaan tulkita vaikuttavan työntekijöiden antamaan arvioon työpaikkansa laadusta.

Nämä ehdot koskevat kaikkea sisäistä viestintäänne – sekä kirjallista että suullista.  

* Voitte halutessanne ohjeistaa henkilöstöä jättämään vastaamatta väittämiin, joista heillä ei ole kokemusta. Tämä ohjeistus annetaan myös tutkimuksessa. 

Katso ohjevideo tutkimuksen valmistelemisesta tästä. Huomaathan, että eri henkilöstöutkimuksen paketeille on erilaiset ohjeet.

Mittaa-paketti

Analysoi-paketti

Kehitä-paketti

Jos tuotte työntekijöiden tiedot henkilöstölistalla eli ennalta määrittelette Excelissä kunkin osallistujan taustamuuttujaryhmät, voit ladata esimerkin henkilöstölistasta alta. Koostakaa henkilöstölistan rakenne siitä näkökulmasta, miten haluatte tutkimustuloksianne tarkastella.

Esimerkkitiedostossa on kaksi välilehteä, suomi ja englanti. Example Employee Data File downloadable also in English below.

3. Tutkimuksen aikainen seuranta ja viestintä

Kun tutkimuksenne on käynnissä, pääset seuraamaan vastausaktiivisuutta reaaliaikaisesti sekä hallinnoimaan tutkimuksen aikaista viestintää. Huomaa, että vastausaktiivisuuden seurannassa pätee minimivastaajaraja eli tietoja pystyy tarkastelemaan vasta kun vähintään 5 henkilöä on osallistunut tutkimukseen. Sama raja pätee, jos suodatat vastausaktiivisuusnäkymää eri ryhmien mukaan. 

Tässä yleisimpiä kysymyksiä ja vastauksia tutkimuksen aikana: 

Kyllä, klikkaa seurannan Viestintä-näkymässä ”Yksittäinen uudelleenlähetys” ja kirjoita ko. henkilön sähköposti. Huomaa, että henkilön tulee löytyä alkuperäiseltä osallistujalistalta. 

Mittaa- ja Analysoi-pakettien asiakkaat:
Mikäli huomaat tutkimuksen käynnissä ollessa jonkun osallistujan puuttuvan tutkimuksesta, voit lisätä hänet mukaan Vastausaktiivisuus-sivun Viestintä-osiosta klikkaamalla ikonia, jossa on kirjekuori ja +-merkki. Lisää puuttuvan henkilön sähköpostiosoite ja vahvista lähetys.

Kehitä-paketin asiakkaat: 
Kun tutkimus on käynnistynyt, et pääse enää lisäämään osallistujia.

Voit lisätä muistutuksia tarpeen mukaan seurannan Viestintä-näkymässä klikkaamalla ”Lisää muistutus”. Voit lähettää muistutuksen heti tai aikatauluttaa sen sopivampaan aikaan. Muistutusviestit lähetetään vain niille, jotka eivät ole lähetysajankohtana vielä osallistuneet tutkimukseen.

Ei hätää: mikäli minimivastaajamäärää ei ole saavutettu, tutkimus ei sulkeudu. Taustalla on automatisointi, joka jatkaa tutkimuksen aukioloaikaa viikolla, mikäli alun perin asetettuna sulkeutumishetkenä ei ole riittävästi vastaajia. Jos tutkimuksenne päätyy automaattiselle jatkoajalle, voitte sulkea tutkimuksenne milloin haluatte, mikäli vastaajamäärät täyttyvät ennen kuin jatkoaika päättyy.  

Et. Yksittäisen henkilön statusta et pääse vastausaktiivisuuden seurannasta näkemään. 

4. Tutkimustulokset Emprisingissa

Kun tutkimuksenne päättyy asetettuna ajankohtana tai se suljetaan manuaalisesti, tulokset ovat saatavilla saman tien.  

Katso ohjevideo tulosnäkymässä navigoimiseen: 

Mittaa-paketti

Analysoi- ja Kehitä-paketit

Trust Index on prosenttiluku, joka kertoo niiden vastaajien osuuden, joille esitetty väittämä on arjessa totta usein tai lähes aina.  

Esimerkki: ”Olen ylpeä kertoessani muille työskenteleväni täällä, 90 %”. Tuloksen voi lukea auki seuraavasti: ”Tässä organisaatiossa 90 prosenttia (tai yhdeksän kymmenestä) vastaajista kokee ylpeyttä kertoessaan muille työskentelevänsä täällä.” 

Mitä korkeampi Trust Index, sitä parempi. Jotta tuloksia voidaan käsitellä helposti teemoittain, fokusalueet kokoavat tiettyjen saman teeman alle lukeutuvien väittämien Trust Index -tuloksista keskiarvon. 

Kaikkien väittämien keskiarvo kokoaa keskiarvon kaikista tutkimuksessa esitetyistä väittämistä eli myös niistä, mitkä mahdollisesti itse olette lisänneet. GPTW-mallin keskiarvo kokoaa keskiarvon 60:sta Great Place to Work:n vakioväittämästä. Sertifiointi sekä Parhaat Työpaikat -tunnustukset pohjautuvat GPTW-mallin keskiarvoon. 

Kysymys koskee ainoastaan Analysoi- ja Kehitä-paketin asiakkaita.

Jos yrität tarkastella tiettyä demografista muuttujaa tai tiedät luoneesi jonkin ryhmän henkilöstölistaanne, mutta etsimääsi ei näy tuloksissa, on todennäköistä, että ryhmään on kertynyt tällöin alle viisi vastaajaa. Minimivastaajamäärä tulosten näyttämiseen on viisi eikä tätä pienemmästä joukosta näytetä tuloksia tutkimuksen luottamuksellisuuden säilyttämiseksi.

Emprising-tutkimusalusta mahdollistaa visuaalisen ja interaktiivisen tulosten analysoinnin, joten suosittelemme hyödyntämään sitä tulosten läpikäynnissä aina kun mahdollista. Tiettyjen taulukoiden ja näkymien tallentamiseen voitte hyödyntää esimerkiksi näyttökuvan ottamista. Tutkimusalustalta voi myös tuoda kerätyn datan Exceliin – tämä ei kuitenkaan ole lähtökohtaisesti suositeltu tapa tulosten läpikäyntiin.  

Mikäli haluat mahdollistaa esihenkilöille omien tulostensa monipuolisen analysoinnin Emprising-tutkimusalustalla, hyödynnä Manager Access -ominaisuutta, jonka avulla luodaan esihenkilöille rajattu pääsy alustalle. Tutustu toimintoon tarkemmin ohjesivun Manager Access -osiosta  ja pyydä hintatarjous organisaatiollenne omalta Great Place to Work:n yhteyshenkilöltänne. 

5. Manager Access (lisämaksullinen ominaisuus)

Manager Access on lisämaksullinen ominaisuus, jonka avulla voit luoda esihenkilöille rajatun pääsyn Emprising-tutkimusalustalle. Käytännössä pääset siis itse määrittämään, mitä tuloksia kullakin henkilöllä on oikeus päästä tarkastelemaan. Manager Access mahdollistaa esihenkilöille samat toiminnallisuudet tutkimustulosten analysointiin kuin admin– eli pääkäyttäjille, mutta heille erikseen määritetyin ehdoin.

Lukuoikeuksien luominen

Pääset luomaan esihenkilöiden lukuoikeuksia vasta kun tutkimustuloksenne ovat valmiit, jotta oikeuksia pääsee tulosten pohjalta määrittämään. Voit kuitenkin aloittaa luonnostelun jo tutkimuksen käynnissä ollessa.

Aloita lukuoikeuksien määrittely luomalla esihenkilöstä uusi käyttäjä Manager Access -osiossa, jonka tunnistat ikonista, jossa on ihminen ja avain . Klikkaa sivulta ”Lisää uusi esihenkilö” ja aloita pyydettyjen tietojen täyttäminen.

Lukuoikeuksia määritellessä on hyvä ymmärtää, että demografisilla muuttujilla tarkoitetaan sekä itse luotuja ryhmiä (henkilöstölistassa) että tutkimuksessa kysyttyjä taustamuuttujia (kuten ikä, asema, sukupuoli jne.).

Katso alla oleva ohjevideo lukuoikeuksien määrittelystä.

Seuraavassa tarkennuksia määrittelyjen eri kohdista: 

Anna tähän kuvaava nimi kokonaisuudelle, johon esihenkilö saa oikeudet. Nimi tulee näkymään myös esihenkilölle. Esimerkkejä: ”Pekka Mäkisen tiimi”, ”IT-osasto”, ”Niemisen alaiset” 

Kaikki tarkoittaa, että esihenkilöllä on mahdollisuus hänelle määritettyjen ryhmien kautta tarkastella muitakin mahdollisia ryhmiä.  

Esimerkki: Jos Pekalle annetaan oikeudet ryhmään ”Pekan tiimi” ja kaikkiin demografisiin muuttujiin pääsy, hän pääsee tarkastelemaan esimerkiksi Pekan tiimin sukupuoli- ja ikäjakaumaa (mikäli vähintään viiden vastaajan minimiraja täyttyy). 

Ei mitään tarkoittaa, että esihenkilöllä ei ole mahdollisuutta käyttää tulosten suodatuksessa mitään muuta kuin hänelle määritettyä ryhmää.  

Esimerkki: Jos Pekalle annetaan oikeudet ryhmään ”Pekan tiimi” ja ei mitään oikeuksia demografisiin muuttujiin, hänen lukuoikeutensa rajautuvat pelkästään tähän määritettyyn ryhmään. 

Rajoitettu tarkoittaa, että määrität esihenkilöille rajatusti muita demografisia muuttujia saataville. Huomaa, että tämä rajoitus tehdään koko organisaation tasolle. Pääset määrittämään rajoitukset Manager Access -sivun ”Määrittele rajoitukset demografisiin muuttujiin” -kohdassa.  

Esimerkki 1: Pekalle halutaan antaa oikeudet tarkastella omaa ryhmäänsä ”Pekan tiimi” ja sen lisäksi ryhmän sisäistä sukupuolijakaumaa eli miesten ja naisten tuloksia erikseen. Mitään muita demografisia muuttujia ei haluta jakaa esihenkilöille. Pekalle annetaan oikeudet ryhmään ”Pekan tiimi” ja valitaan rajoitettu pääsy demografisiin muuttujiin. Demografisia muuttujia rajoitettaisiin tässä tapauksessa siten, että kaikki muut muuttujat poistetaan käytöstä ja jäljelle jätetään vain sukupuoli. 

Esimerkki 2: Myynnin tiimiä vetää yksi esihenkilö kahdessa eri toimipisteessä. Ko. esihenkilölle annetaan oikeudet ryhmään ”Myynti”. Esihenkilölle halutaan jakaa myynnin lisäksi mahdollisuus tarkastella eri toimipisteitä erikseen, mutta ei muita demografisia muuttujia kuten sukupuolta tai ikää. Demografisia muuttujia rajoitettaisiin tässä tapauksessa siten, että kaikki muut muuttujat poistetaan käytöstä ja jäljelle jätetään vain ”Toimipiste”. Tällöin esihenkilö, joka on saanut oikeudet ryhmään ”Myynti” ja rajoitetut oikeudet demografisiin muuttujiin, pystyisi suodattamaan myynnin tuloksia omassa näkymässään myös toimipisteiden perusteella, mutta ei muiden ryhmien. 

Valitsemalla Kyllä annetaan ko. esihenkilölle oikeus tarkastella avoimien kysymysten vastauksia hänelle rajatun ryhmän kautta. Valitsemalla Ei ko. esihenkilö ei saa oikeuksia tarkastella mitään vastauksia. 

Valitsemalla Kyllä et rajaa lukuoikeuksia ollenkaan. Valitsemalla Ei pääset viereisessä näkymässä rajoittamaan, mihin tuloksiin ko. esihenkilölle annetaan pääsy. 

Esimerkki 1: Toimitusjohtajalle halutaan jakaa lukuoikeudet kaikkiin tuloksiin. Myönnä hänelle pääsy kaikkiin tuloksiin valitsemalla tähän Kyllä.  

Esimerkki 2: Pekalle halutaan jakaa lukuoikeudet vain hänen omaan tiimiinsä, ryhmään nimeltä ”Pekan tiimi”. Valitse kohtaan Pääsy kaikkiin tuloksiin Ei ja sen jälkeen rajoita lukuoikeudet oikealla avautuvassa näkymässä klikkaamalla valituksi ”Pekan tiimi”. Lue lisätietoja seuraavassa kohdassa. 

Tässä näkymässä määritellään, mihin ryhmään esihenkilö saa lukuoikeudet. Myönnä oikeudet klikkaamalla valinta haluamasi ryhmän kohdalta aktiiviseksi.  

Huomaa, että mikäli olet valinnut aiemmassa kohdassa Pääsy demografisiin muuttujiin: Ei, ainoastaan tässä näkymässä valitsemasi ryhmä näkyy esihenkilölle. Mikäli olet valinnut Pääsy demografisiin muuttujiin: Kyllä, esihenkilö pääse tarkastelemaan tässä valitsemasi ryhmän kautta niitä demografisia muuttujia, jotka olet määritellyt kohdassa ”Määrittele rajoitukset demografisiin muuttujiin”.  

Huom!  Jos valitset tässä näkymässä useampia ryhmiä, oikeudet rajautuvat kaikista pienimmän vastaajajoukon mukaan. Näkymän oikeassa alakulmassa näet, kuinka monen vastaajan joukosta on kyse. 

Esimerkki 1: Jos valitset esihenkilölle pääsyn ryhmään ”Myynti”, jossa on 20 vastaajaa, hän pääsee tarkastelemaan tämän 20 vastaajan ryhmän tuloksia. Muut saatavilla olevat demografiset muuttujat riippuvat aiemmasta valinnasta kohdassa Pääsy demografisiin muuttujiin. 

Esimerkki 2: Jos valitset esihenkilölle pääsyn ryhmään ”Myynti” ja lisäksi valitset toimipisteen ”Turku”, lukuoikeudet määrittyvät näistä rajatumman ryhmän mukaan. Mikäli Turussa on vain 10 myynnin tiimin edustajaa, valinnat ”Myynti” ja ”Turku” rajoittavat lukuoikeudet käytännössä 10 vastaajaan. Esihenkilö ei siis pääse näkemään koko ryhmää ”Myynti”, jossa on 20 vastaajaa, kun rajaus on tehty lisäksi toimipaikan perusteella. Muut saatavilla olevat demografiset muuttujat riippuvat aiemmasta valinnasta kohdassa Pääsy demografisiin muuttujiin. 

Voit määritellä lukuoikeuksia myös useammalle esihenkilölle kerrallaan, yhdellä Excel-tiedostolla.

Valitse ylävalikosta “Hallinnoi useita esihenkilöitä”. Avautuvassa ikkunassa pääset valitsemaan, mille tutkimukselle määrität tulosten tarkasteluoikeuksia. Valitse haluttu tutkimus klikkaamalla ja paina ”Lataa”.

Saat ilmoituksen, kun Excel-pohja on valmis ja voit painaa ”Lataa nyt”.

Avaa tiedosto Exceliin. Sen sisältö on seuraavanlainen:

  • Ensimmäisellä välilehdellä on Ohjeet, miten oikeudet määritetään. Erityisesti kohta ”Esimerkkejä” on hyödyllinen ja se kannattaa lukea huolella. Tälle välilehdelle ei tehdä mitään muutoksia.
  • Esihenkilöt-välilehti on se, johon kaikki muutokset kirjataan.
  • Demog 2021…-välilehdellä näkyvät kaikki tutkimuksenne demografiset muuttujat. Tälle välilehdelle ei tehdä mitään muutoksia, vaan sitä käytetään hyväksi oikeuksia määritellessä.
  • Virheet-välilehdelle tallentuvat mahdolliset virheet, mikäli joku oikeuksista on määritelty puutteellisesti tai väärin. Tälle välilehdelle ei tehdä mitään muutoksia.
        
 

      Avaa Esihenkilöt-välilehti ja täytä seuraavat tiedot jokaisesta esimiehestä, jolle haluat antaa tarkasteluoikeuksia:

  1. Sähköpostiosoite
  2. Etunimi ja sukunimi
  3. Aktiivinen = Kyllä
  4. Tulosryhmä: Tähän täytetään ne ryhmät, joihin ko. esihenkillölle annetaan oikeudet. Tässä muutama
    esimerkki (katso lisää tiedoston Ohjeet-välilehdeltä):
  •  ([Kaikki tulokset]) -> esihenkilölle annetaan pääsy kaikkiin yrityksen tuloksiin
  •  ([Osasto]=[Myynti]) -> esihenkilölle annetaan oikeudet Myynti-osaston tuloksiin
  • ([Osasto]=[Myynti],[Markkinointi]) -> esihenkilölle annetaan oikeudet sekä Myynti- että Markkinointiosaston tuloksiin
  •  ([Osasto]=[Myynti])&([Maa]=[Suomi],[Viro])-> esihenkilölle annetaan oikeudet tarkastella Myyntiosaston tuloksia sekä Suomen että Viron osalta
  • ([Osasto]=[Myynti],[Markkinointi])&([Maa]=[Suomi],[Viro]) -> esihenkilölle annetaan oikeudet tarkastella sekä Myynti- että Markkinointiosaston tuloksia Suomen ja Viron osalta.

HUOM! Ole tarkkana sulkujen, hakasulkujen, &-merkkien sekä välien kanssa. Jokainen eri tulosryhmä erotellaan suluilla (  ) ja tulosryhmän sisällä olevat ryhmät erotellaan hakasuluilla [   ].

Voit tarkistaa Demog2021…-välilehdeltä, mitä demografisia muuttujia tutkimuksessanne on. Ole tarkka kirjoitusasujen kanssa.
 
Täytä tiedot jokaisen esihenkilön kohdalle. Lue tarkentavat ohjeet eri määrittelyistä yllä (Lukuoikeuksien luominen -videon alapuolella).
 

      Kun tiedostossa on kaikki esihenkilöt, joille oikeudet halutaan määrittää, tallenna tiedosto koneellesi.

      Klikkaa Emprisingissa ”Hallinnoi useita esihenkilöitä” -ikkuna auki ja siirry Lataa palvelimeen -välilehdelle ladataksesi Excel-tiedostosi tutkimusalustalle. 

      Mikäli tiedostossa on virhe(itä), saat siitä ilmoituksen. Lataa tiedosto tällöin uudestaan ja käy läpi siihen keltaisella merkitty virhekohdat ja Virheet-välilehti lisätietojen saamiseksi. Jos virheitä on, korjaa ne ja lataa tiedosto järjestelmään uudestaan.

      Esihenkilöt tulevat näkyviin Emprisingissa Luonnos-välilehdelle. Voit tarkistaa vielä oikeudet tätä kautta ja sitten kutsua esihenkilöt käyttämään tutkimusalustaa heille määritetyillä oikeuksilla.

Esihenkilöiden kutsuminen Emprising-alustalle

Kun olet luonnostellut esihenkilöiden oikeudet ja tutkimustuloksenne ovat saatavilla, voit kutsua esihenkilöt käyttämään tutkimusalustaa. Valitse kaikki tai osa luoduista esihenkilöistä ja klikkaa sivulta ”Kutsu valitut”. Esihenkilöille lähetetään sähköposti, jossa on ohjeet salasanan luomiseen, minkä jälkeen pääse kirjautumaan sisään alustalle. 

Esihenkilöiden rajattu tulosnäkymä

Tulosnäkymä on esihenkilöille sama kuin pääkäyttäjille, sillä erotuksella, että lukuoikeuksia on rajoitettu pääkäyttäjän toimesta. Voit hyödyntää seuraavaa ohjevideota (versiot suomeksi ja englanniksi), kun suunnittelet ja ohjeistat esihenkilöiden navigointia Emprising-alustalla.

Suomeksi (tekstitys englanniksi)

In English

Vertailusuodattimien käyttö (tekstitys englanniksi)

Esihenkilöt voivat myös hyödyntää omassa tulosnäkymässään vertailusuodattimia. Mikäli esihenkilöllä on pääsy useamman tutkimuksen tuloksiin, hän voi tehdä keskinäistä vertailua omien tuloksiensa välillä.

6. Ohjeet Culture Briefin täyttämiseen

Culture Brief on lyhyt kysely organisaatiostanne ja henkilöstöstänne. Culture Brief täytetään asiakasportaalissa. Se on pakollinen, mikäli haluatte tavoitella Great Place to Work -sertifiointia. Kyselyn tietoja käytetään oman yritysprofiilinne luomiseen, joten tietoja syöttäessä kannattaa olla tarkka.

Vaikka lomake ja sen kysymykset onkin kirjoitettu englanniksi, pyydämme vastaamaan kysymyksiin suomeksi, sillä yritysprofiiliin (suomeksi) tarvittavat osiot otetaan Culture Briefistä.

Culture Brief on jaettu kahteen osioon. Ensimmäisessä osiossa kysytään kysymyksiä koskien koko organisaatiotanne (sisältäen kaikki maat ja toimistot) ja toinen osio keskittyy ainoastaan Suomen toimintoihin. Huomaa, että punaiset liput indikoivat pakollisia kohtia. Lisäohjeita saat avattua pyöreästä i-merkistä.

Describe your company in 40 words or less for media or your Certification Profile -osiossa pyydämme kirjoittamaan yrityksestänne lyhyen esittelytekstin. Tätä tekstiä käytetään yritysprofiilissanne, mikäli saatte sertifioinnin.

Lähetä Culture Brief määräpäivään mennessä painamalla sivun alaosasta ”Submit”.

Culture Briefin viimeisessä osiossa tulee teidän ladata yrityksenne logo sekä valokuvia.
Lyhyt ohje logoihin ja kuviin liittyen:

    • Lataa organisaationne logo ilman taustaa, png-tiedostomuodossa, logolle tarkoitettuun osioon. Joskus tällaisen logon tiedostonimessä voi myös lukea transparent png. Tämän logon tulee olla värillinen ja se tulee esiintymään mm. yritysprofiilinne yläosassa, mikäli saatte sertifioinnin. 
    • Ladatkaa 5-7 teidän organisaatiotanne parhaiten kuvastavaa kuvaa valokuville tarkoitettuun osioon. Nämä kuvat ovat juuri ne, jotka näkyvät yritysprofiilissanne, mikäli saatte sertifioinnin. Kuvien tulee olla vaakakuvia ja hyvälaatuisia.

7. Great Place to Work -sertifiointi

Mikäli Trust Index -henkilöstötutkimuksesta saamanne kokonaistulos on vähintään 65 % riittävällä vastaajamäärällä ja olette palauttaneet täytetyt Culture Briefin, myönnämme teille Great Place to Work –sertifioinnin. Sertifiointi on voimassa 12 kuukautta tutkimuksen päättymisestä.
 
Heti sertifioinnin astuttua voimaan asiakasportaalista on ladattavissa tiettyjä englanninkielisiä asiakasmateriaaleja. Ymmärrämme kuitenkin suomalaisten asiakkaidemme toiveet suomenkielisestä viestinnästä ja siksi haluammekin tarjota teille sertifiointilogot ja materiaaleja sertifioinnista viestimiseen myös suomeksi. Koko suomenkielisen sertifiointipaketin pääset lataamaan asiakkaiden sertifiointisivulta, jonne pääset alla olevasta linkistä.  Sertifiointisivu on tarkoitettu vain sertifioiduille yrityksille.
 
Sertifiointipaketti sisältää seuraavat asiat: 
  • Sertifiointilogon suomeksi muutamassa eri tiedostomuodossa
  • 3 erilaista grafiikkaa sosiaalista mediaa ja nettisivujanne varten
  • Sähköpostibannerin
  • Viestintäpaketin, joka sisältää mm. tukea tiedotteen laatimiseen, vinkkejä sertifioinnin hyödyntämiseen rekrytoinnissa, ideoita sisäiseen viestintään, yms.

8. Osallistuminen Parhaat Työpaikat -listaprosessiin

Mikäli organisaationne on saanut Great Place to Work –sertifioinnin, olette oikeutettuja osallistumaan Parhaat Työpaikat -listaprosessiin ilman lisäkustannuksia. Toimikaa näin, mikäli haluatte osallistua Suomen Parhaat Työpaikat -listalle

  • Mikäli organisaationne työllistää alle 50 henkilöä, ei teidän tarvitse tehdä enää mitään. Olette automaattisesti mukana prosessissa, kun työstämme vuosittaista Parhaat Työpaikat -listaa.
  • Mikäli organisaatiossanne on vähintään 50 työntekijää, tulee teidän täyttää Culture Audit. Culture Auditin avulla pystymme ymmärtämään paremmin organisaationne kulttuuria, toimintaa ja prosesseja. Vastatkaa Culture Auditin kysymyksiin asiakasportaalissa 22.12.2021 mennessä.

Seuraavasta osiosta löydät apua ja ohjeita Culture Auditin täyttämiseen. 

Toistaiseksi Parhaat Työpaikat -listoihimme kuuluvat Suomen, Euroopan ja Maailman Parhaat Työpaikat. Suomen Parhaat Työpaikat -lista julkaistaan vuosittain ja sille sijoittuu yhteensä 50 parasta organisaatiota eri kokoluokista. Mikäli sijoitutte Suomen Parhaat Työpaikat -listalle, olette myös Euroopan Parhaiden kisassa mukana.  

9. Ohjeet Culture Auditin täyttämiseen

Culture Audit on organisaatiollenne vapaaehtoinen. Jos kuitenkin organisaationne työllistää vähintään 50 henkilöä ja haluatte osallistua Suomen Parhaat Työpaikat -listaukseen, tulee teidän täyttää Culture Audit asiakasportaalissa 22.12.2021 mennessä.

Tästä osiosta löydät ohjeita ja vinkkejä Culture Auditin täyttämiseen. Mikäli haluat ladata ohjeet tietokoneellesi ja luonnostella vastaukset ensin tekstinmuokkausohjelmalla, voit ladata kysymykset ja vinkit tekstitiedostona alla olevasta linkistä. 

Kysymys 1: Mitkä ovat tärkeimmät tekijät, jotka tekevät organisaatiostanne hyvän työpaikan?

Mitkä ovat tärkeimmät ominaisuudet, jotka tekevät organisaatiostanne hyvän työpaikan? Miten rakennatte tätä ainutlaatuista työympäristöä ja miksi teette sen eteen työtä?

Maksimi sanamäärä: 5000

Tämän kysymyksen tarkoitus on antaa meille yleiskuva siitä, minkälaista käytännön arki organisaatiossanne on, ja minkälaisin keinoin olette tietoisesti organisaatiokulttuurinne luoneet. Hyvä vastaus antaa kokonaiskuvan organisaatiokulttuurinne määrittävistä keskeisistä ominaisuuksista avaten yrityksenne taustaa, strategiaa ja käytäntöjenne vaikutuksia kulttuuriinne. Herättäkää kulttuurinne eloon kuvailemalla sitä käytännössä ja havainnollistamalla sitä vastauksessanne niiden käytäntöjen kautta, jotka tuovat organisaationne esiin parhaimmillaan.

  • Kertokaa organisaationne ainutlaatuisesta kulttuurista.  Emme voi painottaa tätä liikaa. Miettikää, miten kilpailijanne kuvailisivat kulttuuriaan ja kertokaa, mikä työntekijöiden päivittäisessä kokemuksessa teillä on toisin tavalla, jota ei sekoittaisi toiseen organisaatioon? 
  • Kuvatkaa, miten olette tarkoituksellisesti huomioineet kaikki työntekijät.  Kenties olette laajentaneet tyypillisesti päivävuorolaisille tarjotun edun myös yövuoroon tai ehkä todenneet, etteivät samat käytännöt sovi kaikille, joten olette kehittäneet eri työntekijäryhmille räätälöityjä käytäntöjä. Tuokaa ilmi, kuinka kaikki työntekijät on tuotu etujen, käytäntöjen ja kulttuurinne parhaiden puolien piiriin.
     
  • Tehkää selväksi, kun organisaationne arvot tai muut periaatteet ovat tärkeimpien johtamiskäytäntöjenne perustana. Vastaus erottuu edukseen, kun siinä kerrotaan selvästi, mikä organisaationne on, mitkä ovat vahvuutenne, kuinka johtamiskäytäntönne luovat näitä vahvuuksia ja strategisesti tukevat liiketoimintaa. Esimerkiksi yhteiskuntavastuutoimintanne merkitys aukeaa paremmin, mikäli kerrotte, että henkilöstönne arvostaa kehittymistä ja ympäröivään yhteiskuntaan vaikuttamista ja että valikoitte tietoisesti projekteja, joissa erityisesti nuoremmat työntekijät pääsevät kehittymään teemoissa, joista he ovat erityisen kiinnostuneita. Lisäksi voisitte kertoa, että tämä on parantanut avaintyöntekijöiden pysyvyyttä samalla kun liiketoimintanne on kasvanut 20 %.
     
  • Käyttäkää dataa todisteena. Vastaukset, joissa jaetaan lukuja (tai vähintään esimerkkitapauksia) ja kuvataan käytäntöjen toimintaa ja vaikutusta, vakuuttavat. Minkälaisia myönteisiä vaikutuksia johtamiskäytännöillänne on henkilöstöönne ja liiketoimintaanne – konkreettisesti?  

Kysymys 2: Miten varmistatte, että jokainen pystyy saavuttamaan potentiaalinsa? 

Miten varmistatte, että jokainen – riippumatta siitä, keitä he ovat tai mitä työtä he tekevät – on organisaatiossanne tasavertainen jäsen ja pystyy saavuttamaan potentiaalinsa?

Maksimi sanamäärä: 5500

Parhaat Työpaikat onnistuvat tuomaan esiin kaikkien työntekijöidensä vahvuudet uskomattoman tasalaatuisesti. Tyypillisesti hyvät työpaikat onnistuvat rakentamaan luottamusta suuriin henkilöstöryhmiinsä, mutta Parhaat Työpaikat nostavat rimaa ja varmistavat tietoisesti, että erilaiset työntekijät saadaan tuomaan esiin parhaansa. Riippumatta siitä, onko seuraavaksi palkattava työntekijä ekstrovertti vai introvertti, Seinäjoelta vai San Franciscosta, vastavalmistunut vai kokeneempi ammattilainen, henkilö voi luottaa siihen, että hänelle tarjotaan tasavertaiset mahdollisuudet edetä organisaatiossa ja että hänen ainutlaatuiset kykynsä halutaan käyttöön.

Jakakaa konkreettisia esimerkkejä tavoista, joilla olette luoneet osallistamisen kokemuksen varmistamalla systemaattisesti tasapuolisen kohtelun, rakentamalla yhteenkuuluvuuden tunnetta sekä arvostamalla ja hyödyntämällä työntekijöidenne ainutlaatuisuutta.

  • Mitä teette, jotta ihmiset voivat luottaa, että heitä kohdellaan organisaatiossanne tasapuolisesti? Miten esimerkiksi pidätte ihmisiä vastuussa ja mittaatte tasapuolisuudessa onnistumista eri osa-alueilla, kuten rekrytointi, palkitseminen, urakehitys ja kehitysmahdollisuudet? 

  • Kuinka varmistatte systemaattisesti, että erilaiset ihmiset kokevat todella kuuluvansa osaksi organisaatiota? Millä tavoin autatte ihmisiä proaktiivisesti tuntemaan itsensä merkityksellisiksi ja tervetulleiksi liiketoimintaanne ja kulttuuriinne? Esimerkiksi joissain yrityksissä käytetään kokouksissa tulkkia, jotta kuulovammaiset tai vieraskieliset voivat osallistua täysimääräisesti.   

  • Kuinka osoitatte systemaattisesti, että arvostatte – ja hyödynnätte – ihmisten ainutlaatuisuutta? Millä tavoin tunnistatte niitä kykyjä, tarpeita ja näkökulmia, jotka tekevät ihmisistänne ainutlaatuisia? Minkälaisia keinoja olette keksineet ainutlaatuisiin tarpeisiin vastaamiseksi sekä erilaisten kokemusten ja kykyjen hyödyntämiseksi liiketoiminnan kehitykseen? 
     
  • Kuinka johtotehtävissä olevia tuetaan osallistavassa johtamisessa ja hyvän työpaikan rakentamisessa kaikille työntekijöille? Oletteko määritelleet osallistamisen keinoja, esimerkiksi tapoja rekrytoida, kehittää ja vastuuttaa esimiehiä ja johtajia? 

Kysymys 3: Mitkä ovat organisaationne arvot tai toimintaperiaatteet?

Mitkä ovat organisaationne arvot tai toimintaperiaatteet? Jakakaa kolme (3) tarkentavaa esimerkkiä siitä, miten niitä toteutetaan käytännössä. 

Maksimi sanamäärä: 3000

Kun puhumme arvoista, puhumme niistä periaatteista, jotka ohjaavat sitä, miten ihmiset työskentelevät yhdessä organisaatiossanne päivittäin. Tutkimustulostemme mukaan Parhaissa Työpaikoissa varmistetaan, että arvot ja toimintatavat ovat selkeästi määritellyt, kaikkien työntekijöiden tiedossa ja niitä käytetään yrityksen strategian toteuttamisen tukemiseen.   

Hyvä vastaus tähän kysymykseen auttaa meitä ymmärtämään syvällisemmin, mitkä organisaationne arvot ovat, miksi ne on luotu, kuinka ne vaikuttavat strategiaanne ja toimintaanne, sekä kuinka ne näkyvät arjessa työntekijöillenne.  

  • Älkää vain listatko arvojanne, vaan kuvailkaa, millä tavoin arvonne kuvastavat sitä, mikä organisaatiossanne on ainutlaatuista. Mikä tekee arvoistanne erityiset organisaationne toimialalla, markkinalla ja kulttuurissa? Millainen yhteys työntekijöillä on arvoihinne? Voitte myös esimerkiksi kertoa, kuinka arvot on valittu. 
     
  • Avatkaa, miten arvot näkyvät päivittäisessä työarjessa. Kuinka arvot vaikuttavat esimerkiksi rekrytointiin ja perehdytykseen, tunnustuksen jakamiseen, päätöksentekoon, johtamisen kehittämiseen, prioriteettien valintaan ja strategiaan, urakehitykseen tai muihin johtamiskäytäntöihin ja päätöksiin?
     
  • Jakakaa konkreettisia esimerkkejä, miten olette hyödyntäneet arvojanne vaikeita päätöksiä tehdessä. Haluamme kuulla, mitä tapahtuu, kun arvot joutuvat testiin – hoidetaanko tiukat paikat arvojen ohjaamana? Miten arvonne vaikuttavat, kun esimerkiksi yksilö, tiimi tai koko organisaatio tekee virheitä? Oletteko ottaneet riskejä arvojenne ohjaamana? Kuinka arvonne näkyvät asiakkaillenne tai laajemmalle yhteisölle silloin, kun tilanteesta saattaa aiheutua organisaatiolle kustannuksia? 

Kysymys 4: Mikä on strategianne ja filosofianne menestyvän liiketoiminnan varmistamiseen?

Mikä on strategianne ja filosofianne menestyvän liiketoiminnan varmistamiseen? Miten strategia, liiketoiminnan suunta ja tavoitteet on luotu sekä viestitty läpi organisaation? 

Maksimi sanamäärä: 5000

 Parhaat Työpaikat onnistuvat luomaan yhtenäisen ja tehokkaan strategian liiketoiminnan joka tasolle. Yksittäisten työntekijöiden ja johtajien kytkeminen organisaation tasosta riippumatta selkeään ja yhdenmukaiseen strategiaan on vahva hyvän työpaikan merkki ja tuottaa tavanomaista parempaa liiketoiminnallista tulosta. 

Tämän vastauksen perusteella emme arvioi organisaationne lyhyen tai pitkän aikavälin strategiaa ja filosofiaa, vaan haluamme sen sijaan ymmärtää, kuinka strategianne, liiketoimintanne suunta ja tavoitteet on luotu ja viestitty työntekijöille organisaation joka tasolla, ja kuinka hyvin johtohenkilöt läpi organisaation toteuttavat ja viestivät strategiaa. 

  • Kertokaa, kuinka strategianne, liiketoimintanne suunta ja tavoitteenne on luotu.  On suositeltavaa kuvailla, ketkä kaikki läpi organisaation osallistuivat prosessiin ja mitä teitte varmistaaksenne, että hyvät ideat päätyvät johdon tietoon. Emme usko, että on yhtä oikeaa tapaa luoda strategia, vaan haluamme ymmärtää, miksi juuri teidän tapanne toimii teidän liiketoiminnassanne ja ihmisillenne. 
  • Tarjotkaa esimerkkejä siitä, kuinka toteutatte strategiaanne sekä ohjaatte liiketoimintanne suuntaa ja tavoitteita ihmisten kautta läpi koko organisaation.  Sen lisäksi että haluamme kuulla, kuinka innostavasti johtoryhmänne pystyy kertomaan organisaation strategiasta, haluamme myös ymmärtää, kuinka valmennatte johtoanne aina lähiesimiehiin asti toimimaan missionne, visionne ja strategianne lähettiläinä. Esimerkiksi minkälaista viestintää, resursseja ja valmennusta johdolle tarjotaan, jotta he voivat uskottavasti levittää strategiaa organisaation joka nurkkaan? Onko käytössänne tapoja auttaa ei-johtamistehtävissä toimivaa henkilöstöä ymmärtämään työnsä kytkökset strategiaan, organisaation suuntaan ja tavoitteisiin? 
     
  • Nimetkää perusperiaate, joka sitoo liiketoiminnalliset päätökset ja strategianne yhteen. Organisaatiosta riippuen tämä periaate saattaa olla sen missio, visio, arvot, perustarkoitus, brändi-identiteetti tai jokin muu filosofia, joka tiivistää organisaationne kutsumuksen. Tämän ohjaavan periaatteen avaaminen auttaa meitä ymmärtämään, miten liiketoiminta- ja henkilöstöstrategianne linkittyvät ja ohjaavat ihmisiä tämän periaatteen viitoittamaan suuntaan.  

Kysymys 5: Miten organisaationne ottaa työntekijät mukaan kehittämään uusia ideoita?

Miten organisaationne ottaa työntekijät mukaan kehittämään uusia ideoita ja parempia työskentelytapoja, jotka parantavat liiketoimintanne tuloksia? 

Maksimi sanamäärä: 5000 

Tutkimustuloksemme osoittavat, että innovaatioiden kerääminen organisaation joka puolelta edellyttää erinomaista kulttuuria – kutsumme tätä yhteisölliseksi innovoinniksi. 

Yhteisöllistä innovointia alkaa tapahtua, kun kaikkia työntekijöitä kannustetaan, valtuutetaan ja palkitaan uusien ja parempien tapojen kokeilemisesta huolimatta siitä, keitä he ovat ja mikä heidän työroolinsa on. Näin aikaansaadaan win-win-tilanteita työntekijöille ja liiketoiminnalle: henkilöstö saa ratkaisevasti paremman kokemuksen työpaikastaan liiketoiminnan kasvaessa merkittävästi. 

  • Älkää jääkö jumiin ”innovaatio”-termin kanssa.  Parhaissa Työpaikoissa on onnistuttu valjastamaan ihmisten potentiaali tuottamaan uusia ideoita ja parempia tapoja tehdä asioita, jotka vaikuttavat yrityksen menestykseen. Ei ole merkitystä, nimitättekö tätä osallistamiseksi, jatkuvaksi parantamiseksi, innovoinniksi tai joksikin ihan muuksi. Riippumatta siitä, onko henkilöstössänne insinöörejä vai kassahenkilöstöä, tai onko organisaationne teknologia- vai rahoitusalalla, tarvitaan henkilöstön panosta, jotta organisaatio voi ketterästi parantaa toimintaansa. Ymmärrämme, etteivät kirjanpitäjät voi kirjoittaa kirjanpitolainsäädäntöä uusiksi – mutta mitä haluatte heidän parantavan?
     
  • Kertokaa, minkälaisia käytäntöjä teillä on innovaatioiden tuottamiseen. Selkeässä vastauksessa avataan, mikä eri käytäntöjen tarkoitus ja tavoitellut tulokset ovat. Haluamme myös ymmärtää, tapahtuvatko innovaatiot tavoitellusti vai sattumalta.
     
  • Avatkaa, miten innovaatioihin kannustetaan ja kuinka niistä palkitaan. Todelliset esimerkit havainnollistavat tätä parhaiten. Kuinka esimerkiksi palkitsette ja jaatte tunnustusta toteutetuista innovaatioista? Mitä tapahtuu, kun kokeilette jotain uutta, mutta seuraa epäonnistuminen? Mitä tapahtuu niille ideoille, joita ei toteuteta – onko käytössänne jonkinlainen palauteprosessi? 
     
  • Antakaa esimerkkejä työntekijöiden tuottamista ideoista ja parannusehdotuksista ja siitä, kuinka ne ovat hyödyttäneet liiketoimintaanne. Innovaatioiden löytyminen eri puolilta organisaatiota on upeaa. Erityisesti esimerkit työntekijöistä, joilla innovointia ei nähdä osana varsinaista työnkuvaa, ovat erityisen kiinnostavia, koska ne osoittavat, että innovointi on osa kulttuuria eikä pelkästään yksittäisten työntekijöiden työtehtävä.
     
  • Jakakaa lukuja ja mittareita. Jokainen mitattu luku, joka kertoo, kuinka suuri osa työntekijöistä on osallisena käytännöissänne tai kuinka suuren liiketoiminnallisen vaikutuksen henkilöstön tuottamat innovaatiot ovat saaneet aikaan, on tilaisuus todentaa käytäntöjen hyötyjä.  

Kysymys 6. Minkälaisia rohkeita johtamistoimenpiteitä organisaatiossanne on toteutettu?

Kuudes kysymys on vapaaehtoinen, mutta siitä on mahdollista saada lisäpisteitä. Parhaat Työpaikat -listalle sijoittuminen ei edellytä vastaamista tähän kysymykseen. 

Minkälaisia rohkeita johtamistoimenpiteitä organisaatiossanne on toteutettu, jotta perusedellytykset hyvän työpaikan luomiseen kaikille työntekijöille ovat parantuneet joko oman organisaationne sisällä tai sitä ympäröivässä yhteiskunnassa? Kuinka toimenpiteet ovat vaikuttaneet ihmisiinne ja liiketoimintaanne? Entä ympäröivään yhteiskuntaan? 

Maksimi sanamäärä: 5000

Great Place to Work ei halua ainoastaan teidän henkilöstönne työskentelevän hyvässä työpaikassa – haluamme jokaisen työskentelevän hyvässä työpaikassa. Tiedämme, että näin tehdään parempaa liiketoimintaa, joka parempi ihmisille ja koko yhteiskunnalle.   

Tässä vastauksessa etsimme todistusaineistoa siitä, että organisaationne toteuttaa kutsumustaan, vaikuttaa vahvasti ympäröivään yhteiskuntaan ja luo työntekijöille ylpeyden aihetta organisaation tarjoamia tuotteita ja palveluita huomioon ottamatta. Jos organisaationne jo nyt tekee työtä sen vision eteen, että jokaisen organisaation pitäisi olla hyvä työpaikka kaikille, kertokaa meille, mitä teette! (Ja jos ette, pitäkää ensi vuonna silmällä inspiroivia esimerkkejä, joita jaamme edelläkävijäorganisaatioista.) 

Ehkä olette toteuttaneet laajoja uudelleenkoulutusohjelmia, jotta muuten työnsä menettävät työntekijät voisivat löytää paikan teknologiavetoisessa taloudessa. Tai ehkä olette käynnistäneet liiketoimintaa sosioekonomisesti heikommalla alueella, luoden työpaikkoja, liiketoimintaa ja elinvoimaa paikalliseen yhteisöön. Kenties henkilöstönne tuntee syvästi ylpeyttä ja lojaaliutta ympäristötekojenne vuoksi. Ehkä johtoryhmänne on alkanut tunnistaa ja korjata organisaation rakenteellista epäoikeudenmukaisuutta ja jakaa työstä opittua myös muille. Tai ehkä teillä on jokin täysin toisenlainen näkemys siitä, miten voitte lisätä vaikutustanne ja luoda hyviä työpaikkoja kaikille. Haluamme kuulla siitä! 

  • Selittäkää asioiden yhteydet.  Auttakaa meitä ymmärtämään, miksi jakamanne esimerkki auttaa rakentamaan hyviä työpaikkoja kaikille.
     
  • Esittäkää vaikutukset lukuina. Kuinka paljon työstä on kauniita tavoitteita paperilla – ja mitä todisteita teillä on esittää mitattavista vaikutuksista? Keskittykää esittämään esimerkkejä ja todisteita, ei tahtotilatason tavoitteita.  
  • Auttakaa meitä ymmärtämään vaikutusten laajuus. Keskittyvätkö toimenpiteenne oman henkilöstön erityisiin tarpeisiin? Kuinka monen? Miksi juuri näiden ihmisten? Tuetteko myös ihmisiä omien seinienne ulkopuolella? Minkälaisia laajempia vaikutuksia toiminnallanne on?
     
  • Antakaa mittasuhteet sille, miten suuri investointi teidän organisaatiollenne on kyseessä. Kun investoidaan sen edistämiseen, mikä on oikein, pelissä voi olla rahaa, aikaa tai vaikka maineriski.
     
  • Todistakaa sitoutumisenne. Kuinka sitkeästi jatkatte tavoitteen edistämistä? Onko kyseessä kertaponnistus vai useiden vuosien mittainen projekti? 

Etkö löytänyt etsimääsi?

Eikö kysymykseesi löytynyt vastausta täältä? Haluamme kuulla sen ja auttaa! Laita meille viestiä FI_Research@greatplacetowork.com tai viereisen yhteydenottolomakkeen avulla.

Olemme tavoitettavissa toimistoaikoina  ja vastaamme sinulle aina saman tai viimeistään seuraavan arkipäivän aikana. (Huomaathan, että loma-aikoina emme päivystä sähköpostia aktiivisesti.)

Voit hypätä painikkeilla haluamaasi osioon tai selata vain sivua alaspäin:

Tervetuloa Great Place to Work®:n asiakkaaksi – mahtavaa, että olette päättäneet tutkia henkilöstönne työntekijäkokemusta! Aloitetaan käytännön yhteistyö käymällä läpi yleistä informaatiota, termistöä ja työkalujamme.

Asiakasportaali (osoitteessa my.greatplacetowork.com) kokoaa tarpeellisen matkallanne kohti Great Place to Work:n tunnustuksia. Portaalissa täytetään hieman numeerisia sekä muita perustietojanne kokoava Culture Brief, joka on edellytys mahdolliselle Great Place to Work® -sertifioinnille. Culture Brief tulee palauttaa portaalin kautta siihen päivään mennessä, kun Trust Index -tutkimuksenne päättyy. Lue lisää Culture Briefin täytöstä tästä. 

Jos tutkimus täyttää sertifioinnin kriteerit*, hyödynnämme antamianne tietoja yritysprofiilissa, jonka jokainen sertifioitu yritys saa nettisivuillemme (greatplacetowork.fi/sertifioidut). Sertifiointikriteerien täyttyessä saat asiakasportaalista automaattisen sähköpostiviestin ja pääsette saman tien lataamaan sertifiointimateriaalit sitä kautta. Tarjoamme kuitenkin  lisämateriaaleja suomeksi – lue lisää sertifiointimateriaaleista täältä.

*Kokonais-Trust Index vähintään 65 %, riittävä vastaajamäärä henkilöstönne kokoon nähden sekä palautettu Culture Brief. 

Vähintään 50:n työntekijän organisaatiot: Mikäli haluatte lisäksi osallistua Suomen Parhaat Työpaikat -listaprosessiin, täyttäkää portaalissa Culture Audit sille annettuun määräpäivään mennessä. Ohjeita Culture Auditin täyttämiseen löydät täältä.

Huom! Asiakasportaalin käyttökieli on tällä hetkellä vain englanti. Voitte kuitenkin vastata kaikkiin Culture Briefin ja Culture Auditin kysymyksiin suomeksi. Pyydäthän meiltä tarvittaessa apua osoitteesta FI_Research@greatplacetowork.com. 

Trust Index -henkilöstötutkimus toteutetaan Emprising-tutkimusalustalla. Pääset tutkimusalustalle aina asiakasportaalin kautta tai suoraan osoitteessa app.emprising.com. Emprising-tutkimusalustalla pääsette valmistelemaan oman tutkimuksenne, tarkastelemaan sen käynnissä ollessa vastausaktiivisuutta ja hallinnoimaan viestintää, sekä tutkimuksen päätyttyä tarkastelemaan ja analysoimaan heti tutkimustuloksianne. 

Seuraavaksi olemme koonneet hyödyllistä tietoa sen mukaan, missä vaiheessa tutkimusprosessianne olette. Voit näin myös helposti luoda kokonaiskuvan ja tutustua siihen, mitä tuleman pitää. 

1. Tunnusten luominen portaaliin ja käyttäjien hallinta

Saat sähköpostiisi kutsun tunnuksien luomiseen. Viesti saapuu otsikolla ”Welcome” ja sen lähettäjänä on donotreply@greatplacetowork.com. Ensimmäisellä kerralla pääset luomaan itsellesi salasanan ja sen jälkeen kirjautumaan asiakasportaaliin. Tarkemmat ohjeet voit katsoa alta.

1. Kun sinulle on luotu tunnukset asiakasportaaliin, saat ao. viestin. Luo aluksi oma salasanasi klikkaamalla linkkiä.
2. Kun luot salasanan, pääset samalla määrittelemään millä kielellä haluat käyttää Emprising- tutkimusalustaa, jossa tutkimuksia luodaan. Valitse oletuskieleksi suomi. Huom! Asiakasportaalin kieli on toistaiseksi ainoastaan englanti.
 
3. Seuraavassa näkymässä valitse alempi vaihtoehto eli klikkaa Great Place To Work Certified -logon alta ”Jatka”, jotta pääset kirjautumaan sisään asiakasportaaliin. Jatkossa pääset kirjautumaan suoraan asiakasportaaliin osoitteessa https://my.greatplacetowork.com.
4. Kirjauduttuasi sisään aukeaa seuraavanlainen näkymä. Huom! Asiakasportaalin kielenä on toistaiseksi ainoastaan englanti. Suomen kieli on tulossa järjestelmään myöhemmin.
 
 

5. Valitse klikkaamalla haluamaasi toimintoa:

  • Trust Index Employee Survey – klikkaamalla tästä pääset määrittelemään oman tutkimuksenne suoraan Emprising-tutkimusalustaan. Emprisingin käyttökielenä on myös suomi.
  • Culture Brief – klikkaamalla tästä pääset täyttämään Culture Briefin järjestelmään sertifiointia varten. Tämä on toistaiseksi saatavilla ainoastaan englanniksi. Pyydä tarvittaessa apua osoitteesta FI_Research@greatplacetowork.com.
  • Culture Audit – klikkaamalla tästä pääset täyttämään vapaaehtoisen  Culture Auditin. Tämä on toistaiseksi saatavilla vain englanniksi. Pyydä tarvittaessa apua osoitteesta FI_Research@greatplacetowork.com. Culture Auditista löydät lisätietoa täältä.

Portaalista löytyy myös englanninkielistä ohjemateriaalia kuten Knowledge Base ja Onboarding Video, jossa ohjeistetaan Emprising-alustan käyttöön.

Voit lisätä yrityksellenne uusia käyttäjiä joko asiakasportaalissa tai Emprising-tutkimusalustalla. Huomaa, että jos luot käyttäjän portaaliin, on käyttäjällä pääsy sekä portaaliin että sen kautta Emprisingiin. Jos vastaavasti luot käyttäjätunnukset Emprisingissa, käyttäjällä on pääsy vain Emprising-tutkimusalustalle. Suosittelemme lisäämään admin-käyttäjiä harkitusti. 

Lisätäksesi tai poistaaksesi käyttäjiä portaalista toimi seuraavasti:

  1. Kirjaudu asiakasportaaliin osoitteessa my.greatplacetowork.com.

  2. Klikkaa ikonia, jossa on kaksi ihmistä ruudun oikeassa yläkulmassa

  3. Syötä uusi käyttäjä klikkaamalla Add New User ja syötä avautuvaan kenttään lisättävän henkilön etunimi, sukunimi ja sähköpostiosoite.

    TÄRKEÄÄ: Kaikki asiakasportaalin käyttäjät saavat täyden pääsyn kaikkiin tutkimuksiinne ja tutkimustuloksiin Emprisingissa, Culture Briefin ja Culture Auditin lähetykseen, sertifointimateriaaleihinne sekä kaikkeen, mitä olette tehneet portaalissa tai Emprising- tutkimusalustassa. Antakaa siis pääsy vain tarkkaan valituille käyttäjille.

     

  4. Uudet käyttäjät tulevat saamaan sähköpostin osoitteesta donotreply@greatplacetowork.com ja viestissä on kirjautumisohjeet portaaliin. Jos viestiä ei näy, kannattaa tarkistaa roskapostikansio ja -suodatin.

  5. Valitse ainakin yksi käyttäjä, jolla on päällä asetus Achievement Notification klikkaamalla kynän kuvaa ja ruksaamalla ko. laatikko. Tämä henkilö saa viestin, jos saavutatte sertifioinnin tai sijoituksen Suomen Parhaat Työpaikat -listalla.

  6. Poistaaksesi käyttäjä portaalista, klikkaa X-painiketta kynäikonin vieressä.