Hyvä työpaikka ei ole täydellinen – Hilti on ylpeästi inhimillinen
Tämä artikkeli on koostettu podcast -jaksosta, jossa sukellamme Hilti-yhtiön arkeen. Hilti on tunnettu paitsi laadukkaista työkaluistaan myös erinomaisesta työkulttuuristaan.
Parempaa (työ)elämää -podcastin 5. jaksossa puhutaan Hiltin kanssa epätäydellisyyksistä: mitä haasteita voi olla yrityksellä, joka on Suomen, Euroopan ja maailman paras työpaikka?
Keskeneräisyyttä, oppimista ja kehittymistä työssä ja työpaikkana pohtivat studiossa juontaja Saana Rossi, Great Place To Work Suomen toimitusjohtaja Kirsi Ilmasti sekä Hiltin HR-johtaja Sonja Chauhan ja aluejohtaja Kalle Sorja.
Lue parhaita poimintoja keskustelusta tästä jutusta tai kuuntele koko podcast-jakso, jossa syvennytään tapoihin tukea jokaisen työntekijän kehittymistä ja oppimista.
Parempaa (työ)elämää on Great Place To Work Suomen podcast, joka kertoo tositarinoita työpaikkojen arjesta ja nostaa esille haasteet ja onnistumiset parhaiden työpaikkojen taustalla. Parempi työelämä on matka, ei päämäärä. Lue lisää >
Hilti on globaali perheyritys, joka tunnetaan kirkkaanpunaisista työkaluista, etenkin pora-ja piikkauskoneista. Vahvasti arvopohjainen yritys työllistää maailmanlaajuisesti yli 35 000 henkilöä ja Suomessa noin 250. Suomessa myyntiorganisaatiossa suurimman työntekijäryhmän muodostavat myyjät; lisäksi taustatoiminnoissa työskentelee useita henkilöitä.
Hilti on ollut Suomen Parhaat Työpaikat – listalla yhtäjaksoisesti vuodesta 2020 ja sijoittui tänä vuonna 2024 listan kärkeen. Lisäksi Hilti on palkittu maailman parhaana monikansallisena työpaikkana ja yritys löytyy myös Euroopan parhaiden työpaikkojen listalta.
Haasteiden ja tyytyväisyyden tasapaino
Hiltillä on pitkiä työuria ja yleinen tyytyväisyys on hyvällä tasolla. Kuitenkin Great Place To Work -tutkimuksen tuloksissa on nähtävissä pientä laskua.
Tyytyväisyyden lasku liittyy koronan jälkimaininkeihin, jotka ovat vaikeuttaneet merkittävästi rakennusalan toimintaa. Sekä uudisrakentaminen että korjausrakentaminen on hiipunut ja vuonna 2023 rakennusalalla yli 600 yritystä meni konkurssiin. Tilanne on vaikuttanut myös Hiltillä.
“Jouduimme käymään vuosikymmeniin ensimmäiset muutosneuvottelut Suomessa viime kesänä. Se oli tosi kivuliasta. Onneksi saimme tehtyä sen niin, että vaikutukset olivat pienet, mutta siihen liittyvää tunnepuolta ei voi väheksyä”, kommentoi HR-johtaja Sonja Chauhan.
Hiltin HR-johtaja Sonja Chauhan ja aluejohtaja Kalle Sorja ovat yhtä mieltä siitä, että työtyytyväisyys kumpuaa arjesta.
“Arjen pitää tuntua hyvältä ja pienten asioiden pitää olla kunnossa. Silloin mikään ei pääse paisumaan itseään isommaksi ongelmaksi.”
HR:n käsitys hyvästä työpaikasta voi olla hyvin erilainen kuin kenttämyyjän tai aluejohtajan kokemus.
“Ei HR:lle synny automaattisesti maagista ymmärrystä siitä, mitä jokaisen arki on”, toteaa Sonja Chauhan. “Jos haluaa ymmärtää, millaisia kiviä siellä kengässä on, niin on mentävä sinne, missä ihmiset ovat ja kuultava heidän kokemuksensa.”
Ei siis riitä, että HR tutkii työtyytyväisyyttä, vaan tuloksia täytyy käydä yhdessä ihmisten kanssa läpi ja pohtia, mitä kipukohdille voidaan tehdä ja mitä on tärkeää vahvistaa arjessa.
Kulttuurin sanoittaminen
Kun Chauhan aloitti Hiltillä noin vuosi sitten ja kyseli työntekijöiltä, millainen Hiltin kulttuuri heidän mielestään on, hän huomasi, että monille oli vaikeaa sanoittaa sitä, mikä tekee Hiltistä hyvän työpaikan, jossa viihdytään pitkään.
Chauhan on huomannut, että hyvään kulttuuriin kuuluu se, että ollaan aidosti läsnä ja tuetaan toisia. Vaikka moni istuu yksin sähköautossaan rakennustyömaalta toiselle siirtyen, yhteys kollegoihin on vahva.
“Kun olen ollut jonkun työntekijän kyydissä, niin joka kerta, kun lähdetään liikkeelle, puhelin soi ja kollega soittaa ja kyselee kuulumisia. Siinä jutellaan kissat ja koirat ja harrastukset ja perheet, ja työjuttuja”, Chauhan kuvailee.
Aluejohtaja Kalle Sorjasta tuntuu, että Hiltille hakeutuu ihmisiä, joilla on samanlainen arvopohja, mikä mahdollistaa tiimiytymisen ja tukiverkostot yli aluerajojen. Silloin työ ei ole yksinäistä puurtamista.
“Ihmiset rakentavat kulttuurin – ei se synny missään tyhjiössä eikä sitä voi täysin ohjata.“
Hiltin aluejohtaja Kalle Sorja
Hiltiläisille kulttuuri on arjen kohtaamisia ja tapahtumia eikä sitä, mitä kokoushuoneessa määritellään tai powerpointteihin kirjataan.
Miten Hiltin kulttuuri sitten näkyy arjessa?
Great Place To Workin data kertoo, että Hiltillä työn ja vapaa-ajan tasapaino toteutuu: 94 % työntekijöistä on täysin sitä mieltä, että pystyy järjestämään töistä vapaata tarvittaessa.
Muita kulttuuria kuvaavia huippulukuja Great Place To Work -tuloksista:
- 87 % on täysin sitä mieltä, että Hiltille on mieluisaa tulla töihin ja ihmiset viihtyvät keskenään.
- 88 % työntekijöistä kertoo ylpeänä työskentelevänsä Hiltillä.
- 88 % kokee, että oma työpanos on tärkeä.
Hiltiläisten avointen vastausten mukaan Hiltistä hyvän työpaikan tekee mukavat työkaverit, matala hierarkia ja helposti lähestyttävä johtoryhmä, mahdollisuus vaikuttaa omalla työpanoksella ja tuoda omia ajatuksia esiin.
Työntekijän matka Hiltillä
Juha Hinkkanen on edennyt Hiltillä traineesta myyntijohtajaksi ja kokee, että organisaatio on tarjonnut paljon kehitysmahdollisuuksia, haastamista, mahdollisuuksia sparrata, oppia kokeneiden ihmisten kanssa ja osallistua erilaisiin koulutuksiin. Hänelle on tärkeää kollegat, joiden kanssa saa tehdä töitä ja matkan varrella kollegoista on tullut myös hyviä ystäviä.
Kun Juha Hinkkanen aloittii Hiltillä, silloinen toimitusjohtaja kuvaili, että Hilti-arvot ovat rotsi, joka laitetaan päälle, kun lähdetään aamulla töihin. Rotsi-sana tulee käytännössä lyhenteenä ja akronyyminä arvoista: rohkeus, oikeudenmukaisuus, tiimityö ja sitoutuminen.
“Ne kuvastavat ainakin oman kokemukseni perusteella tätä työyhteisöä ja tekemistä”, sanoo Hinkkanen.
“Eihän me täydellinen organisaatio olla eikä elämä pelkkää ylävitosta ole meilläkään valitettavasti. Haasteita tulee vastaan, mutta yhdessä tekemällä ja avoimella keskustelulla niistä oppiminen ja selviytyminen on mahdollista.”
Jos ihmisellä on oppimisen nälkä, halu kasvaa ja kohdata uusia haasteita, ympäristön rooli sen tukemisessa on merkittävä.
Sonja Chauhan kuvailee työskentelyä Hiltillä vertaamalla sitä maratonin juoksemiseen:
“Hilti tarjoaa lenkkarit, geelit, banaanit, suolakurkut, kannustukset ja mitä ikinä tarvitsetkaan, mutta juokseminen pitää tehdä itse. Sille, joka haluaa liikkua eteenpäin ja ylittää itsensä, meillä on kaikki tarvittava paikallaan.”
Kuuntele podcast-jakso, jossa syvennytään tarkemmin Hilti tapaan tukea jokaisen työntekijän kehittymistä ja oppimista 70-20-10 -mallin avulla – jaksossa kuullaan mm. siitä, mikä on hiltiläisten mystinen lammaspaimenohjaaja eli sherpa.