Suomen Digimarkkinointi Oy: ”Näillä keinoilla tavoittelemme Euroopan Parhaan Työpaikan titteliä 2030 mennessä”

Miten 20 asiantuntijaa työllistänyt yritys kasvoi poikkeusaikana yli tuplasti suuremmaksi pitäen samalla kiinni asiakas- ja työntekijätyytyväisyyden huipputuloksista? Entä miten yritys kurottaa Euroopan parhaaksi työpaikaksi?

Yritystoiminnan pyhä kolminaisuus: työntekijät, asiakkaat ja talous

Suomen Digimarkkinointi Oy on yksi Suomen parhaista digitoimistoista. Yritys on voittanut kaksi kertaa putkeen Vuoden toimisto -kisassa, jossa vain asiakkaiden äänet ratkaisevat. SDM on myös Great Place to Work® -sertifioitu™ yritys. 100 % sen työntekijöistä kokee työpanoksensa tärkeäksi ja että ihmisiä kohdellaan työpaikalla tasa-arvoisesti.

– Työntekijätyytyväisyys on ratkaisevaa sekä liiketoiminnan että pehmeiden arvojen näkökulmasta. SDM:llä emme halua olla vain hyvä työpaikka tai taloudellisesti nippanappa kannattava. Haluamme kasvaa kansainvälisesti menestyväksi yritykseksi, työllistää vielä kolme kertaa enemmän asiantuntijoita ja voittaa Euroopan paras työpaikka -tittelin, Jaakko kertoo.

SDM:llä uskotaan aidosti siihen, että onnelliset ihmiset tekevät parempaa työtä, jolloin myös korkealle kurottavia tavoitteita voidaan asettaa.

SDM:llä yrityksen toiminnan nähdään perustuvan pyhään kolminaisuuteen:

  1. Työntekijät
  2. Asiakkaat
  3. Talous

Yhdellä osa-alueella ei voida yltää parhaaseen lopputulokseen, jos toinen sakkaa. Kun yrityksellä on onnelliset ja tyytyväiset työntekijät, se heijastuu asiakkaisiin, jotka ovat myös tyytyväisiä. Tyytyväiset asiakkaat näkyvät hyvinä talouslukuina.

Haluamme näyttää maailmalle, että se paras työpaikka, jossa luotetaan ihmisiin ja kannustetaan heitä kasvamaan, voi olla myös taloudellisesti paras työpaikka.

Valaistuminen hyvän työpaikan rakentamisesta ja GPTW:n valinta

SDM:llä mitattiin työntekijäkokemusta eNPS:n avulla ensimmäisen kerran vuonna 2017. Nykyään yrityksessä mitataan työntekijäkokemusta kaksi kertaa vuodessa eNPS:llä ja kerran vuodessa Trust Index™ -henkilöstötutkimuksen avulla.

Mistä kaikki sai alkunsa ja miksi näin tiheä tahti?

Jaakko luki Asta Rossin Kulttuuristrategia-kirjan vuonna 2014 ja koki ”valaistumisen” siitä, miten hyvä työpaikka rakennetaan. Sen jälkeen SDM:llä lähdettiin rakentamaan hyvää työpaikkaa Great Place to Work®:n viitekehyksen avulla. Kulttuuristrategia-kirjan kirjoittaja Rossi toimii tällä hetkellä GPTW:n hallituksen puheenjohtajana.

– Mielestäni GPTW tarjoaa parhaan ideologian siihen, miten hyvä työpaikka luodaan. Heillä on todella pitkät perinteet ja heidän kilpailunsa ovat maailmanlaajuisesti tunnettuja. Urheilutermein halusimme höntsäkisojen sijaan suoraan ammattiliigaan. Näin kehitymme ja opimme itse parhaiten, vaikka voittoja ei heti tulisikaan, Jaakko perustelee.

Tulokset puretaan koko henkilöstölle ja kehityskohteet viedään arkeen läpinäkyvästi

Suomen Digimarkkinoinnilla työtyytyväisyyden mittaaminen on suoraan linjassa yrityksen tavoitteiden kanssa.

– Mittaamisen avulla saamme selvää dataa siitä, mitä voimme seuraavaksi kehittää, jotta olisimme entistä parempi työpaikka digitovereille. Vanha totuus, mitä ei voi mitata, sitä ei voi kehittää, pätee tässäkin asiassa, Jaakko kertoo.

Tulokset käydään yhdessä läpi koko henkilöstön kanssa. Tiimit saavat myös omat tiimikohtaiset tuloksensa, jonka pohjalta tiimeissä keskustellaan siitä, millaisilla asioilla niiden sisäisiä kokemuksia voidaan parantaa.

– Yhteisen purun jälkeen HR-johtajamme Paula tekee yhteenvedon tuloksista. Tarvittaessa teemme jatkokyselyn, jotta saamme lisää konkretiaa niihin väittämiin, joissa pisteet ovat olleet heikoimmat. Tämän jälkeen teemme konkreettisen toimintasuunnitelman, jonka avulla tiedämme, mitä asioita parannamme seuraavan vuoden aikana.

Euroopan paras työpaikka vuonna 2030?

Suomen Digimarkkinointi on viemässä suomalaista ja eurooppalaista markkinoinnin tasoa ylöspäin uniikin MRACE-markkinointimallinsa avulla. Keskiössä on auttaa yrityksiä luomaan digitaalisen myynnin kyvykkyyksiä. Euroopan paras työpaikka -kilpailun voittaminen on kunnianhimoinen tavoite, mutta se sopii luontevasti isoon kuvaan.

– Haluamme olla vuonna 2030 yritys, josta Suomi tunnetaan maailmalla. Parasta työyhteisössämme ovat kuitenkin ihmiset ja kulttuuri. Olen todella ylpeä siitä luottamuksesta, mikä SDM:n ihmisten välillä on. Täällä jokainen saa olla rauhassa oma itsensä ja siitä tulemme pitämään kiinni, Jaakko lopettaa.

Katso myös Suomen Digimarkkinointi Oy:n yritysprofiili!

Mitkä 5 tekijää yhdistävät yrityksiä, joilla on tyytyväisimmät työntekijät?

Ja löytyvätkö nämä valtit jo omasta työyhteisöstänne?

Tilaa 3 viestin sähköpostisarjamme, niin saat kootut opit sopivina lukupaketteina viikon välein. Samalla liityt Great Place to Workin -uutiskirjelistallemme. Halutessasi voit poistua listalta milloin vain, tai esimerkiksi sähköpostisarjan päätyttyä.

Sähköpostisarjassa:

  • 5 tärkeää vinkkiä tiivistettynä n. 900 sanaan – lue mielekkäästi kolmessa osassa viikon välein
  • blogisuosituksia
  • 2 ladattavaa materiaalia, jotka saat maksutta talteen

Tilaa sähköpostisarja

Liity sisäpiiriläiseksi ja vastaanota uusinta tutkimustietoa ja uutisia yrityskulttuurista

"*" näyttää pakolliset kentät