Svealla uskalletaan epäonnistua ja mikä tärkeämpää, yrittää uudelleen

Rahoitusyhtiö Svea on sijoittunut Suomen Parhaat Työpaikat -listalle jo 10 perättäisenä vuotena ja sijoittui tänä vuonna suurten yritysten sarjassa sijalle 2. Mikä on yrityksen menestyksen salaisuus? Lue Parempaa (työ)elämää -podcastin parhaat palat tästä artikkelista.

Voiko inhimillistä yrityskulttuuria rakentaa kylmien numeroiden keskellä? 

Tätä kysymystä pohditaan Parempaa (työ)elämää -podcastin 8. jaksossa rahoitusalan yhtiö Svean HR-johtaja Mia Tuomiston ja liiketoimintajohtaja Benny Öhmanin kanssa. Studiossa on lisäksi tuttuun tapaan juontaja Saana Rossi ja Great Place To Work Suomen toimitusjohtaja Kirsi Ilmasti.

Jaksossa Svean Mia ja Benny jakavat oivalluksia siitä, miten yritys on rakentanut kestävää menestystä vastaanottamalla rehellistä palautetta ja rohkaisemalla työntekijöitä yrittämään uudelleen epäonnistumisten jälkeen.

Lue parhaita poimintoja keskustelusta tästä jutusta tai kuuntele koko podcast-jakso ”Ihmisyys lukujen takana”, jossa keskitytään inhimilliseen yrityskulttuuriin ja sen rakentamiseen numeroiden maailmassa.

Parempaa (työ)elämää on Great Place To Work Suomen podcast, joka kertoo tositarinoita työpaikkojen arjesta ja nostaa esille haasteet ja onnistumiset Suomen Parhaiden Työpaikkojen taustalla. Parempi työelämä on matka, ei päämäärä.

Svea toimii rahoitus- ja perintäalalla sekä maksujen välityksessä. Palveluihin kuuluu perintä, laskutuspalvelut ja erilaisia rahoitustyökaluja. Suomessa Svea työllistää lähes 300 henkilöä ja Euroopassa noin 2 000. 

Svea hyödyntää Great Place To Workin henkilöstötutkimusta saadakseen henkilöstöltä palautetta ja näkemystä siitä, miten ollaan onnistuttu, missä asioissa ja mitä pitää vielä kehittää. Tahtotila on ollut selvittää, mitä henkilöstö on mieltä toiminnasta, yrityskulttuurista ja johtamisesta.

Kuuntele koko jakso >

Uskallus yrittää uudelleen

Svea on toteuttanut Great Place To Work -tutkimuksen useana vuonna. Ensimmäisellä kerralla yritys ei sijoittunut Suomen Parhaat Työpaikat -listalle ja sen jälkeen oli päätettävä, uskaltaako lähteä mukaan uudestaan. “Se on sellainen jännä paikka, että mitä jos me ollaan ihan huonoja”, pohtii Mia Tuomisto, Svean HR-johtaja.

Ensimmäisen vuoden tulosten perusteella Svealla lähdettiin rakentamaan kulttuuria ja työntekijäkokemusta ja pohdittiin, mitä voidaan tehdä paremmin. Se on ollut aikamoinen matka, mutta sittemmin Svea on ollut listalla 10 kertaa peräkkäin ja tänä vuonna sijoittui suurten yritysten sarjassa sijalle 2. 

Suomen Parhaat Työpaikat -listalla “hopee ei oo häpee”, vaan huikea onnistuminen. 

“Olihan se huikea fiilis sijoittua näin hyvin, mutta kyllä se on vaatinut rohkeutta ottaa vastaan palautetta, joka ei ole automaattisesti aina hyvää”, kuvailee Mia Tuomisto. 

“Palautteen jälkeen olemme katsoneet peiliin ja selvittäneet, mitä asioille voi tehdä – ja lähdetty tekemään yhdessä. Halu ja rohkeus ottaa palautetta vastaan on ollut ratkaiseva tekijä kehittymisen kannalta.”

Svean liiketoimintajohtaja Benny Öhman

Hyvä työpaikka ei tule ikinä valmiiksi. “Jos kuvittelet, että nyt ollaan valmiita, niin huonosti käy aika nopeasti”, Öhman toteaa.

Tutustu Sveaan työnantajana >

Yläfemmat epäonnistumisen kunniaksi

Halu ja rohkeus ottaa palautetta vastaan on ollut Svealla ratkaiseva tekijä kehittymisen kannalta.

Svean arvot ohjaavat siihen, että jos tehdään, niin tehdään täysillä. Jos menee pieleen, niin ainakin opitaan, jos ei muuta. 

Yksi Svean arvoista on drive, joka kuvaa juuri sitä, että tartutaan tekemiseen ja saadaan aikaan.

“Jos tekee, kuuntelee ja pystyy ottamaan palautetta vastaan, voi aina kehittyä siinä tekemisessä. On se sitten yrityskulttuurin rakentaminen tai palveluiden rakentaminen asiakkaille tai ihan mitä vaan. Se on mielestäni elinehto, että pystyy kuuntelemaan ja kehittymään, oikeasti rakentamaan palautteen varaan ja luottamaan siihen, että tällä me päästään eteenpäin.”

Benny Öhman

Epäonnistumisia käsitellään rakentavasti: ei osoitella sormella tai etsitä syyllisiä. Päinvastoin.

“Heitämme yläfemmat, kun epäonnistutaan ja toteamme, että hyvä, rohkeasti toimittu ja nyt kehitytään”, Öhman täsmentää. 

Mia Tuomisto on samaa mieltä. “Kaikki me teemme virheitä ja se on kehittymisen edellytys.”

Tärkeää on pysähtyä miettimään, miksi meni pieleen ja mitä opittiin.

Rohkeus pyytää ja ottaa palautetta vastaan

Palautteen vastaanottaminen on tärkeä kyky ja taito, jota voi kehittää. “Palaute ei voi mennä ihon alle. Tai voi se mennä, mutta ei pitäisi”, Benny Öhman toteaa. On tärkeää, että palautetta pystyy miettimään ja pureskelemaan ja lähteä siitä rakentamaan seuraavaa yritystä tai kehitysideaa. 

Svealla kehittämiseen suhtaudutaan asiana, jossa ei olla ikinä valmiita. Se vaatii rohkeutta ottaa palautetta vastaan henkilöstöltä, koska se ei välttämättä aina ole miellyttävää tai juuri sitä, mitä halutaan kuulla. 

“Ei se kehittäisi mitään, jos kysyisimme sen takia, että saamme ne vastaukset, joita haluamme kuulla”, pohtii HR-johtaja Mia Tuomisto.

“Jos kaikki olisi aina jees, jees, niin en usko, että se kehittäisi asioita. Sen takia minusta on hyvä, että ollaan eri mieltä, haastetaan niitä ajatuksia ja keskustellaan.” 

Svean HR-johtaja Mia Tuomisto
Svean oppi on: pysähdy, kuuntele, reflektoi, kehitä jatkuvasti ja ota ja anna palautetta.

Monesti sanotaan, että asioista voi olla eri mieltä, mutta ei se ole niin helppoa arjessa, kun puhutaan itselle tärkeästä asiasta. Svealla yksi kehittymisen idea on se, että keskustellaan siitä, miksi ajatellaan eri tavalla. Se avartaa näkemystä arjesta ja erilaisuuden ymmärtämistä. 

“Ne ihmiset, jotka tekevät sitä työtä, ovat asiantuntijoita vastaamaan siihen kysymykseen, mitä asioita työssä kannattaa kehittää. Heidän näkemyksiään kannattaa kuunnella. Ei se ole niin, että vain yksi (johto)ryhmä tai ihminen (lue: johtaja) tietää kaiken parhaiten,” Tuomisto toteaa. 

Svean oppi on: pysähdy, kuuntele, reflektoi, kehitä jatkuvasti ja ota ja anna palautetta. Erilaisista mielipiteistä ei tarvitse hätkähtää. Se, että uskalletaan olla eri mieltä, kertoo luottamuksesta. Siksi on tärkeää arvostaa ja kunnioittaa sitä, että kerrotaan oma mielipide rehellisesti. 

Suuri merkitys on sillä, miten mielipiteet kerrotaan. 

Vastauksena kysymykseen: voiko inhimillistä yrityskulttuuria rakentaa kylmien numeroiden keskellä? Selkeästi voi. 

Jatkokysymyskin löytyy: ovatko numerot kylmiä ensinkään? Eikö jokaisen numeron takana ole tarina? 

“Luvut eivät vain ilmesty Exceliin jostain, vaan kyllä siellä ihmiset tekevät asioita”, liiketoimintajohtaja Benny Öhman kiteyttää.

Liity sisäpiiriläiseksi ja vastaanota uusinta tutkimustietoa ja uutisia yrityskulttuurista

"*" näyttää pakolliset kentät