Case: Koti Puhtaaksi x Great Place To Work

Siivousalaa mullistava kotisiivousyritys Koti Puhtaaksi on kulkenut vuodesta 2018 yhteistä tietä Great Place To Workin kanssa. Yhteistyö Great Place to Workin kanssa on ollut tuki sekä työntekijäkokemuksen kehittämisessä että työnantajamielikuvan rakentamisessa. Suomen Parhaat Työpaikat 2019 ykkössijan myötä yrityksen saamien työhakemusten määrä kasvoi vuodessa 1251%. Tässä blogissa kerromme Koti Puhtaaksi kasvutarinan ja avaamme lukuja vauhdikkaimmilta vuosilta.

Koti Puhtaaksi

Koti Puhtaaksi on kotisiivousyritys, jonka missio on tehdä Suomesta onnellisempi paikka elää – yksi koti kerrallaan. Kun aviopari Saana Tyni ja Henri Haho perustivat yrityksen 2011, oli heille alusta alkaen selvää, että yritys pyrkisi panostamaan henkilöstön hyvinvointiin ja työntekijäkokemukseen, sekä nostamaan siivoustyön arvostusta Suomessa.

“Työntekijöiden arvostaminen ja tyytyväisyys on meidän prioriteetti numero yksi. Tyytyväiset työntekijät tekevät hyvää työtä. Mittaamme tyytyväisyyttä jatkuvasti ja kehitämme toimintaamme sen pohjalta, kaikki yhdessä” kertoo toimitusjohtaja Saana Tyni.

Koti Puhtaaksi on perheyritys, joka on kasvanut alkuaikojen Henrin, Saanan ja Saanan neljän sisaruksen siivousyrityksestä lähes 300 henkilöä työllistäväksi liikevaihdoltaan 4,9 miljoonan euron yritykseksi. Mitä kasvun takana on siis tapahtunut? Kelataanpa ajassa taaksepäin!

Työntekijäkokemuksen mittaaminen on todella tärkeää henkilöstön aitojen tunteiden ymmärtämiseksi

Työntekijöiden kokonaisvaltainen hyvinvointi ja hyvän, turvallisen työpaikan luominen on ollut Saanalle ja Henrille kunnia-asia yrityksen perustamisesta saakka. Perustajakaksikko halusi myös nostaa siivoustyön arvostusta ja kasvattaa ammattiylpeyttä siistijissä.

”Olen halunnut yrittäjäurani alusta saakka nostaa siivousalan arvostusta ja ravistella perinteisiä rakenteita. Ala todella kaipasi sitä! Kun ennen siistijä häpeillen kertoi ammattinsa, tänä päivänä ylpeydentunne ammatistaan on meillä arkipäivää”, Saana Tyni kertoo.

Siksi Great Place To Workin kanssa yhteistyön tekeminen, työntekijäkokemuksen tutkiminen ja henkilöstökyselyn toteuttaminen tuntui luonnolliselta – täytyihän sitä selvittää oman yrityksen nykytilanne. Myös henkilöstö oli innoissaan mukana tutkimuksessa, sillä työntekijät halusivat tietää, miten työpaikka vertautuu muihin työnantajiin.

Vuosi 2018 – Suomen 6. Paras Työpaikka Pienten sarjassa

Kovat tulokset ensimmäisestä henkilöstötutkimuksesta

Koti Puhtaaksi toteutti vuonna 2018 ensimmäisen henkilöstötutkimuksensa Great Place To Workin kanssa. Tutkimuksen Trust Index, eli luku joka kuvaa tutkimuksen vastaajien positiivisen kokemuksen määrää työpaikasta, oli korkea 94%. Tutkimuksen toteutuksen aikaan työntekijöitä oli 25.

Henkilöstötutkimuksen tulos oli niinkin korkea, että Koti Puhtaaksi sijoittui ensimmäisellä tutkimuskerraallaan Suomen Parhaat Työpaikat 2018 -listan sijalle 6.

Oivalluksia & kovaa kehitystyötä

Perustaja Henri Hahon mukaan kaikki työntekijät innostuivat menestyksestä valtavasti. Työpaikalla alettiin tekemään tosissaan töitä paremman työpaikan eteen. Henkilöstötutkimuksesta saatujen tulosten perusteella osattiin kehittää oikeita asioita ja Hahon mukaan pienimpienkin yksityiskohtien, kuten siivoushanskojen ja pesuaineiden merkitys työntekijäkokemuksessa ymmärrettiin. Koti Puhtaaksi hioi eri konsepteja, jotta henkilöstöllä olisi entistä mukavampaa tulla töihin.

Tutkimusta seuraavan vuoden aikana testattiin useita eri prosesseja ja tehtiin muutoksia niihin, jotka tuntuivat henkilöstöstä arvokkaimmilta. Tärkeimmiksi kehityskohteiksi nostettin henkilöstön ideoiden kerääminen ja niiden nopea testaaminen, palautteen normalisointi sekä yhteisen ajan viettäminen. Nykyään Koti Puhtaaksi työntekijöiden keskuudessa on käytössä ns. palauterinki, jossa jokainen antaa sekä positiivista, että kehittävää palautetta kuukausipalavereissa. Palauterinki on auttanut työntekijöitä oppimaan toisten työntekijöiden persoonallisuuksista sekä normalisoinut myös kehittävän palautteen antamisen kulttuuria. Myös yhteistä aikaa on alettu viettää enemmän omissa tiimeissä ja yhteisen ajan viettoon onkin varattu jokaiselle tiimille tietty aika ja budjetti. Osa tiimeistä tykkää harrastaa enemmän, osa taas tykkää istua hiljaa yhdessä ja grillata. Pääasia on, että jokainen tiimi saa viettää aikaa yhdessä toivomallaan tavalla.

Vuosi 2019 – Suomen Paras Työpaikka pienten sarjassa

Uuteen yritykseen

Vuonna 2019 Koti Puhtaaksi toteutti seuraavan henkilöstötutkimuksen Great Place To Workin kanssa. ”Arvelimme, että olemme hieman valmiimpia kuin edellisenä vuonna ja koimme, että olimme saaneet asioita vietyä paljon eteenpäin”, Henri Haho kommentoi. ”Helsingin toimipiste oli juuri saatu avattua ja Tampereen toimipiste oli kasvanut. Hyvä meininki oli näkynyt kannattavuudessa ja kasvussa”, Haho jatkaa.

Koti Puhtaaksi on Suomen Paras Työpaikka 2019!

Vuoden 2019 henkilöstötutkimuksen Trust Index -tulos 95% toikin ansaitun ykkössijan Suomen Parhaat Työpaikat 2019 -listalla pienten organisaatioiden sarjassa. Tutkimuksen aikaan Koti Puhtaaksi työllisti 42 henkilöä. Henkilöstön haaveissa oli toki ollut Suomen Parhaat Työpaikat 2019 ykkössija, mutta se tuli silti yllätyksenä. ”Ykkössija oli suuri läpimurto, sillä pääsimme yhteiskunnalliseksi keskustelijaksi, ja olemme voineet myös tuoda alan epäkohtia esille. Pääsimme myös näyttämään suomalaisille, että että siivoustyö on arvokas ammatti! Koko alan ammattiylpeys on selkeästi noussut”, Haho kommentoi.

Vuoden 2019 menestys jatkuikin upeasti, sillä Ruotsissa järjestetyssä Euroopan Parhaat Työpaikat 2019 -gaalassa Koti Puhtaaksi sijoittui pienten sarjassa sijalle 9. Lisäksi Koti Puhtaaksi oli ainoa siivousalan organisaatio, joka kyseiselle listalle nimettiin. Vuoden aikana saadut palkinnot merkitsivät henkilöstölle paljon.

Linnanjuhliin edustamaan koko siivousalaa

Positiivinen mediahuomio Koti Puhtaaksi ympärillä kantautui lopulta presidentinkansliaan asti ja Koti Puhtaaksi perustajat aviopari Saana Tyni ja Henri Haho kutsuttiin Linnan juhliin edustamaan koko siivousalaa sekä muita perinteisiä aloja. ”Pääsimme useisiin haastatteluihin ja puhumaan koko siivousalan puolesta. Siitä monet muut siivousyritykset ovatkin alkaneet seuraamaan meidän jalanjäljissä ja keskittymään henkilöstön hyvinvointiin”, Haho kertoo.

Suomen Parhaan Työpaikan titteli räjäytti pankin

Suomen Parhaan Työpaikan 2019 -tittelistä oli kuitenkin myös muita hyötyjä: Koti Puhtaaksi sai vuoden 2019 aikana yli 10 000 työhakemusta. Hakemuksia tuli 1251% enemmän kuin edellisenä vuonna. Myös nettisivukävijöiden määrä räjähti: Suomen Parhaat Työpaikat 2019 -julkaisupäivänä Koti Puhtaaksi teki päiväkohtaisen vierailijaennätyksen, joka on yhä edelleen voimassa. Tavalliseen päivään verrattuna kävijöitä nettisivuilla vieraili huikeat 3639% enemmän. ”Kävijäpiikkin myötä ymmärsimme näkyvyyden arvon ja aloimme tekemään töitä sen eteen”, Haho kommentoi. Tämä onkin hyvin nähtävissä nettisivukävijöiden määrän kasvussa. Tammikuussa 2019 Koti Puhtaaksi -nettisivuilla kävijöitä oli 5361 ja saman vuoden joulukuussa jo 28 257. Näkyvyyteen on selkeästi panostettu myös tämän jälkeen, sillä Hahon mukaan nykyään vierailijoita käy nettisivuilla noin 60 000 kuukausittain.

Asiakkaiden kysyntä ja työntekijöiden halukkuus kulki käsi kädessä

Vuoden 2019 aikana Koti Puhtaaksi palkkasi 209 työntekijää. ”Asiakkaiden kysyntä ja työntekijöiden halukkuus meni kyllä hyvin käsi kädessä”, Haho kommentoi. ”Ollaan saatu tosi hyviä tyyppejä mukaan tiimiin”, Haho jatkaa. Koti Puhtaaksi on tehnyt töiden hakemisesta mahdollisimman helppoa ja pääsääntönä onkin ollut, että työpaikkahakemus pitää voida täyttää 60 sekunnissa. ”Meille haetaan, koska meitä on helppo lähestyä ja koska ollaan leppoisia tyyppejä. Kasvollisuus puhuttelee suomalaisia,” Haho kuvaa.

Suomen Paras Työpaikka -titteli on ollut avuksi myös asiakashankinnassa, ja titteli mainitaankin jo kartoituskäynnillä sekä asiakkaiden saamassa siivoussopimuksessa. Haho kertoo, että etenkin siivousalalla, jossa yrityksen työntekijä menee asiakkaan kotiin, luottamuksen saaminen on ensisijaisen tärkeää. Suomen Paras Työpaikka -titteli auttaa lunastamaan asiakkaan luottamuksen. Asiakkaat tekevät tietoisia arvovalintoja valitessaan palveluntarjoajia ja työntekijöistä huolehtiminen nähdään tärkeänä myös tällä aspektilla.

Vuosi 2021 – Pienistä keskisuuriin

Kolmas henkilöstötutkimus

Vuonna 2021 Koti Puhtaaksi työllistää 270 työntekijää ja on kasvanut pienten sarjasta keskisuurten organisaatioiden sarjaan. Koti Puhtaaksi tutki työntekijäkokemusta jälleen yhdessä Great Place To Workin kanssa ja Trust Index-tulokseksi saatiin 92%. Työntekijämäärän kasvaessa on ymmärrettävää, että loistavien tulosten joukkoon mahtuu myös aiempaa enemmän kehityskohteita. ”Hyvän työyhteisön kehittäminen ei ole koskaan valmista. Työntekijöiden määrän kasvaessa jotkin työntekijät ovat jääneet liian vähälle huomiolle ja siksi 5% työntekijöistä on kokenut tyytymättömyyttä. Tähän reagoitiin kuitenkin heti ja asiat saatiin selvitettyä nopeasti tutkimuksen jälkeen”, Haho kuvaa tutkimuksen tuloksia. Oivalluksia henkilöstötutkimuksesta saatiin myös positiivisessa mielessä, sillä tukitiimit ovat äärimmäisen tyytyväisiä työhönsä, eikä niissä henkilöstö juurikaan vaihdu. ”Miten sitä samaa fiilistä voitaisiin viedä jokaiselle tiimille? Voisiko yksi ratkaisu olla, että risteytetään näiden tiimien kohtaamisia enemmän, jotta saadaan ideoita ja fiilistä jaettua?” Haho pohtii.

Suomen Parhaat Työpaikat 2021

Kysyttäessä tämän vuoden Suomen Parhaat Työpaikat -listasta Haho vastaa: ”Kyllä meitä vähän jännittää. Ei tiedetä yhtään mikä sijoitus voisi olla vai onko sijoitusta ollenkaan. Meillä ei kuitenkaan ole paineita siitä ja ollaan tosi avoimin mielin. Toki toivomme saavamme uuden positiivisen aallon hyvää hypeä! Hyvä työyhteisö on koko työyhteisön vastuulla – ei ainoastaan sen yrityksen johdon. Ja tämän viestiminen tiimille on toki helppoa näiden listausten kautta. Haluamme oikeasti kehittää työntekijäkokemusta koko tiimillä.”

Miten henkilöstön johtaminen on muuttunut?

”Meidän on ollut pakko rakentaa yksi välijohdon porras lisää, jotta organisaatio pelaa. Tämä käytännössä näkyy niin, että ylin johto on vähän kauempana siivouskentästä. Tätä kuitenkin kompensoidaan sillä, että jokainen ylimmästä johdosta käy tekemässä vuosittain muutaman työvuoron siivoten” Haho kertoo. Ylimmän johdon etääntyminen näkyy myös siinä, ettei ylin johto enää näe kaikkea. ”Tehtävät on täytynyt jakaa todella selkeästi, henkilö- ja tiimikohtaisesti. Tehtävien selkeässä jakamisessa on pelkkiä positiivisia puolia: tiettyyn työhön sopiva persoona nauttii, kun saa tehdä juuri sellaista työtä mistä tykkää, eikä tarvitse ikään kuin pakottamalla mennä luonnetyypin yli”, Haho jatkaa.

Johdossa pitkään olleelle langoista irtipäästäminen voi tuntua vaikealta. ”Pitää luottaa että omat resurssit, suunta ja kulttuuri ohjaavat asioita eteenpäin. Keskijohto luo omia prosesseja, eikä päätökset enää käy ylimmässä johdossa. Pitää luottaa ja tukea, mutta pitää myös antaa ihmisten tehdä omia virheitään” Haho kertoo. ”On oikeasti tosi tervettä kannustaa työntekijöitä tekemään virheitä,” Haho jatkaa. Siksi Koti Puhtaaksi kannustaa työntekijöitään itsenäiseen ajatteluun ja virheiden tekemiseen. ”On ihan hirveätä joutua pelkäämään että teet jotain väärin, eikä me haluta, että kukaan meidän työntekijöistä joutuu sellaista pelkäämään”, Haho sanoo.

Kasvutarina lukuina

Koti Puhtaaksi on kasvanut vuosien 2018 ja 2021 välillä reipasta tahtia ja organisaation yhteistyö Great Place To Workin kanssa on ollut suuressa roolissa työntekijäkokemuksen kehittämisessä, työntekijöiden määrän lisääntymisessä, sekä organisaation kasvussa.

Suomen Parhaat Työpaikat 2019 -ykkössija ja sen mukanaan tuoma näkyvyys kasvatti työhakemusten määrän vuodessa 740 hakemuksesta yli 10 000 hakemukseen (+1251%), sekä aiheutti koko Koti Puhtaaksi tämänastisen historian korkeimman nettisivukävijöiden piikin listan julkistuksen päivänä (+3639% verrattuna keskimääräiseen päivään). Koti Puhtaaksi työntekijöiden määrä on kasvanut kolmessa vuodessa 25 työntekijästästä 270 työntekijään. Samalla yrityksen liikevaihto on kasvanut vuoden 2018 noin 60 000€ kuukausiliikevaihdosta noin 620 000€ kuukausiliikevaihtoon. Kolmen vuoden kasvu on ollut 1046%.

”Great Place To Workin avulla olemme löytäneet toimivat mallit henkilöstön hyvinvoinnin ylläpitämiseksi ja GPTW on innostanut meitä jatkuvaan kehitykseen”, Henri Haho, toinen Koti Puhtaaksi perustajista, kertoo.

Tulevaisuudessa Koti Puhtaaksi aikoo edelleen panostaa työntekijäkokemukseen, uurastaa siivousalan arvostuksen nostamiseksi entisestään ja kenties laajentaa toimintaa myös uusille osa-alueille!

Blogipostauksen on kirjoittanut yhteistyössä Oona Linna & Koti Puhtaaksi Maisa Hyttinen. Blogia varten on haastateltu Koti Puhtaaksi perustajaa Henri Hahoa ja saatu kommentteja toimitusjohtajalta ja toiselta perustajalta, Saana Tyniltä.

Liity sisäpiiriläiseksi ja vastaanota uusinta tutkimustietoa ja uutisia yrityskulttuurista

"*" näyttää pakolliset kentät