MTB-Siivouspalvelun liiketoiminnan perustana on välittäminen
Monikulttuurillisessa siivousalan yrityksessä, MTB-Siivouspalvelulla, ihmisistä välittäminen on kaiken keskiössä. Miten työntekijöiden onnellisuuteen panostaminen näkyy yrityksen arjessa? Lue parhaat poiminnot Parempaa (työ)elämää podcast-jaksosta alta.
“Onnelliset työntekijät, tyytyväiset asiakkaat,” on MTB-Siivouspalvelun myynti- ja markkinointijohtaja Nea Backströmin ja toimitusjohtaja Mia Backströmin mukaan yrityksen toiminnan johtoajatus.
Tämän yrityksen työntekijät ovatkin totisesti tyytyväisiä työpaikkaansa:
Great Place To Work -tutkimuksen tulokset kertovat, että 98 % kyselyyn vastanneista työntekijöistä on sitä mieltä, että MTB-Siivouspalvelu on kokonaisuudessaan erittäin hyvä työpaikka.
Ihmisistä välittäminen on kaiken keskiössä MTB-Siivouspalvelun kulttuurissa, mutta mistä tällainen toimintatapa kumpuaa? Miksi tämän perheyrityksen omistajat uskovat, että työntekijöiden onnellisuuteen kannattaa panostaa ja miten se näkyy arjessa?
Näitä kysymyksiä pohditaan Parempaa (työ)elämää -podcastissa juontaja Saana Rossin, Great Place To Work Suomen toimitusjohtaja Kirsi Ilmastin ja MTB-Siivouspalvelun kanssa.
Lue parhaita poimintoja keskustelusta tästä jutusta tai kuuntele koko podcast-jakso, jossa syvennytään siihen, miten onnelliset työntekijät ja välittäminen vaikuttavat liiketoimintaan.
MTB-Siivouspalvelu on suomalainen perheyritys, jonka Nea ja Mia Backströmin äiti perusti vuonna 1987. Siitä yritys on pikkuhiljaa kasvanut 6 miljoonan liikevaihtoon, jossa työskentelee lähes 200 ihmistä. GPTW:n tutkimustulokset viestivät vahvaa luottamusta, ylpeyttä ja yhteishenkeä sekä aitoa arvostusta ja kunnioitusta, jotka syntyvät oikeudenmukaisesta kohtelusta.
Kaikki Suomen Parhaat Työpaikat 2024 -listan sarjojen voittajien kommentit voit kuunnella podcastin ensimmäisestä jaksosta.
Parempaa (työ)elämää on Great Place To Work Suomen podcast, joka kertoo tositarinoita työpaikkojen arjesta ja nostaa esille haasteet ja onnistumiset parhaiden työpaikkojen taustalla. Parempi työelämä on matka, ei päämäärä. Podcastin tuottaa Hear Hear Media.
Tutustu podiin ja kaikkiin jaksoihin täällä >>.
Välittäminen on ihan tavallisia pieniä tekoja
Kansainvälisyys, ihmiskeskeisyys ja välittäminen ovat pienestä pitäen olleet kiinteästi MTB-Siivouspalvelun Mia ja Nea Backströmin arjessa.
“Äiti perusti yrityksen aikoinaan, teki siivouksia ensin itse ja pyöritti yritystä omakotitalon pienestä toimistosta käsin. Isä oli mukana ja toimi lisäksi talousrikostutkijana kansainvälisissä ympäristöissä”, kertoo Nea Backström.
Vanhemmat järjestivät perheen kotona juhlia ja illallisia, joihin kutsuttiin kaikki työntekijät. Nea ja Mia kasvoivat siihen, että ihmisistä välitetään ja hyvä fiilis työpaikalla ja sen ulkopuolella on arkipäivää.
Äidin esimerkistä lähtenyt välittäminen on iskostunut sisaruksiin ja vaikuttanut MTB-Siivouspalvelun arvoihin ja missioon: teemme työtä laadulla ja välitämme ympäristöstä, asiakkaista ja henkilöstöstä. Isältä välittynyt vastuullisuuden arvo on synnyttänyt halun olla vastuunkantaja ja edelläkävijä siivousalalla.
“Opimme jo pienenä, että raha ei kasva puussa ja töitä on tehtävä – samalla opimme puhaltamaan yhteen hiileen”, kuvailee Nea Backström.
Välittäminen ja arvostus tekemistä ohjaavina arvoina näkyvät työntekijöille:
- “Emme ole työntekijöitä, vain meitä kohdellaan kuin perhettä.”
- “Työntekijöitä ei koskaan katsota alaspäin, vaan kunnioitetaan ja kannustetaan.”
Nämä eivät ole itsestäänselviä asioita ihmisille, jotka tulevat erilaisista taustoista ja kulttuureista. Kaikkialla maailmassa ei voi lähestyä esihenkilöä kaikissa asioissa, mennä suoraan johdon puheille tai tuoda esiin vaikeuksia työssä, saati sitten oman elämän asioita.
“Meillä saa aina kertoa, jos joku asia mietityttää. Oli se sitten henkilökohtaisessa elämässä tai töihin liittyvä asia, niin aina puhutaan avoimesti ja yritetään löytää ratkaisu ongelmaan. Se on semmoista arjen auttamista ja välittämistä.”
MTB-Siivouspalvelun palvelupäällikkö Liis Kiudorf
“Emme mieti, että nyt teen jotain hyvää, vaan se tulee aidosta halusta auttaa ihmisiä. Se, että siivoojat uskaltavat soittaa esihenkilölle, kertoo mielestäni luottamuksesta ja turvallisuudesta”, Kiudorf sanoo.
MTB-Siivouspalvelun perehdytysoppaassa on kaikkien esihenkilöiden ja johtoryhmän jäsenten puhelinnumerot, jotta työntekijät voivat ottaa suoraan yhteyttä vaikka WhatsApp-viestillä.
”Meillä voi lähestyä ihan ketä tahansa ja siihen kannustetaan. Välittämisen kulttuurilla tuomme esille monikulttuurisessa ympäristössä, että Suomessa on ok ottaa yhteyttä. Olemme organisaatio, jossa ovet ovat auki ja kaikesta voi puhua ja kertoa.”
Nea Backström
Monikulttuurisessa ympäristössä tulee esille monenlaisia tilanteita: omainen saattaa kuolla toisella puolella maapalloa tai hirmumyrsky aiheuttaa tuhoja kotipaikkakunnalla.
“Nämä ovat kovia paikkoja, varsinkin jos asuu yksin Suomessa ja perhe on muualla. Silloin apu on tarpeen ja autamme viranomaisasioissa, lentolippujen hankkimisessa ja monenlaisissa asioissa, jotka eivät liity työhön.”
MTB työnantajana voi helpottaa henkilökohtaisten asioiden hoitamista, esim. antamalla lomaa työntekijälle, jonka on pakko päästä käymään kotimaassa.
Inhimillinen tapa kasvaa
Selkeästi välittävän kulttuurin rakentaminen on kannattanut: siitä on todisteena liiketoiminnan kasvu.
Kun kasvun vauhti kiihtyy, se ihana, lämpöinen työpaikkakulttuuri voi olla kovilla ja työntekijäkokemus saattaa ottaa osumaa. MTB on kuitenkin onnistunut kasvamaan yhdessä työntekijöiden kanssa ja pitämään kiinni inhimillisyydestä, laadusta tinkimättä. Miten välittämisen ilmapiiri on säilynyt yrityksen kasvaessa?
Toimitusjohtaja Mia Backströmin mukaan inhimillisen kasvun kannalta ratkaisevaa on ollut se, että he ovat pitäneet mielessä yhden yksinkertaisen asian: “Ilman työntekijöitä meillä ei ole liiketoimintaa.”
Kun työntekijät ovat onnellisia, se näkyy asiakkaille ja vaikuttaa liiketoimintaan. Lisäksi onnellinen työntekijä on pitkäaikainen työntekijä.
70 % MTB-Siivouspalvelun työntekijöistä on ollut yrityksessä yli viisi vuotta.
Välillä joku lähtee muualle, mutta heidät toivotetaan aina tervetulleiksi takaisin – ja useimmat palaavat.
Toimintatavat vaikuttavat työntekijöiden pysyvyyteen. MTB:n asiakkaille ei mennä iltaisin myöhään niin, että asiakas ei tunne siivoojaa. Ilta-ja yökohteissa pyritään siihen, että asiakas tapaa työntekijän kasvokkain.
“Meidän siivoojilla on kasvot ja nimet, ja he ovat usein osa asiakasyrityksen yhteisöä.”
Monet asiakkaat arvostavat sitä, että he voivat luottaa siivoojaan kuin oman tiimin jäseneen eikä tarvitse vahtia työn jälkeä. Näin välittäminen heijastuu asiakkaisiin. Kun työntekijöistä välitetään, he jaksavat välittää työstään ja asiakkaille tulee olo, että heistä välitetään.
Ehkä tässä on tulevaisuuden loistoajatus kilpailukyvystä: mitä paremmin ymmärrämme ihmisiä, sitä parempia tuloksia saadaan.
Välittämisen kulttuuri kasvun tukena
Usein niin kauan menee hyvin, kun tehdään pienellä porukalla. Kaikki on keskusteltavissa, jaetaan sanat arvot ja kaikille on selvää, mitä arjessa tapahtuu. Kun liiketoiminta lähtee kasvuun, tulee kasvukipuja.
Monesti omistaja tai yrityksen perustaja haluaa olla kaikessa mukana – tahtotila on hyvä, mutta ei aika riitä. Tällöin tulee tarve luoda arjen käytänteitä ja selkeitä toimintamalleja. Backströmin sisarusten mielestä esihenkilötyö on kasvun ytimessä eikä hyvä johtaja synny kouluttamalla.
“Haastavinta on löytää ihmisiä, jotka puhuvat samaa kieltä juuri meidän yrityksen kanssa. Jos on liian johtajaroolissa tai ei aidosti välitä ihmisistä, ei sovi meille esihenkilöksi. “
Mia Backström antaa mielellään vastuuta ja uusia mahdollisuuksia. “Olen valmis antamaan vastuuta helposti, jotta näen, miten työ sujuu. Olen silti koko ajan tukena eli annan vastuuta, mutta kannan itse lopullisen vastuun. Jos ei onnistu, ei haittaa – sitten katsotaan, mitä keksitään seuraavaksi.”
Mia Backströmin mukaan kasvua siivittää uskallus antaa vastuuta ja luottaa. “En pidä kynsin hampain kiinni omista jutuista, vaan luottamus on kaiken ytimessä.”
“Jos meille tulee yhtäkkiä uusi kohde, johon tarvitaan 30 henkeä, kaikki alkavat toimimaan ja selvittämään, kuka olisi sopiva esihenkilö ja mistä saadaan työntekijät. Mitään ei tehdä niin, että yksi hoitaa koko projektin kauheassa stressissä, vaan aina lähdetään tekemään tiiminä.”
Pitkäaikaisen asiakkaan Flamingo Span toimitusjohtaja Sanna Himbergin mukaan MTB-Siivouspalvelun aito kiinnostus asiakkaan liiketoimintaa ja henkilökunnan hyvinvointia kohtaan välittyy asiakkaalle.
“Ja hyväntuulisiakin he ovat. Aina kun heitä näkee, niin tuntuu, että on hyvä mieli.”
Lisää hyvinvointia, parempia tuloksia
Mia Backström toivoo, että kaikissa yrityksissä herättäisiin siihen, että kun työntekijöistä pidetään hyvää huolta, se näkyy viivan alla – se näkyy kasvuna ja tuloksena. Vähentyneiden sairauspoissaolojen ja työtapaturmien vaikutuksen voi laskea euroissa. Inhimillistä vaikutusta väheksymättä.
“Jokainen tietää, että kun on huono mieli, niin työtä tulee tehtyä vähän vasemmalla kädellä ja jaksamisen rajoilla. Se näkyy asiakkaalle”, sanoo Mia Backström ja jatkaa:
“Työntekijöiden hyvä fiilis ja työmotivaatio näkyvät myös asiakkaille konkreettisesti työn tuloksissa ja meille liikevaihdossa. Tottakai työntekijöiden hyvinvointi vaatii myös rahallista panostusta, mutta lopputulos on aina plussan puolelle.”