Specsavers: Kuuntele huoneen hiljaisinta henkilöä
Specsavers on Great PlaceTo Work -tutkimuksen mukaan yksi Euroopan Parhaista Työpaikoista. Tässä jutussa Specsaversin Pohjois-Euroopan toimitusjohtaja Richard Owens ja myyntiassistentti Siv Skovgaard valottavat tarinaa menestyksen taustalla.
Jokaisella Euroopan Parhaat Työpaikat™ -listan monikansallisten yritysten kategoriaan sijoittuneella yrityksellä on toimistoja useissa maissa. Yhdellä niistä on yli 450 toimipistettä pelkästään Pohjois-Euroopassa. Specsavers palvelee ”parempi näkö ja kuulo kaikille” -filosofiallaan muun muassa Norjassa, Ruotsissa, Suomessa, Tanskassa ja Alankomaissa. Tänä vuonna 92 % yrityksen 4 900 työntekijästä Pohjois-Euroopassa nimesi Specsaversin Parhaaksi Työpaikaksi.
Specsaversin Pohjois-Euroopan toimitusjohtaja Richard Owens kertoo filosofiastaan, jolla varmistetaan, että Specsaversin visio pysyy oikeilla raiteilla. ”On vaikea lähteä muuttamaan kenenkään arvoja, joten varmistamme, että rekrytoimme ihmisiä, jotka ovat linjassa arvojemme ja toimintatapamme kanssa. Yhteistyökyky, uteliaisuus, rohkeus, myötäeläminen ja kaupallinen ajattelu ohjaavat käyttäytymistämme, ja ne kehittyvät jatkuvasti sen mukaan, mitä johtajuudeltamme odotetaan.”
Siv Skovgaard työskentelee myyntiassistenttina Specsavers-tuotemerkillä, Louis Nielsenillä Tanskassa. Sivin ja Richardin filosofiat ovat täysin linjassa keskenään. ”Arvot ovat osa jokaista täällä työskentelevää”, hän aloittaa. ”Pystyin tuntemaan yrityksen arvot ja avoimuuden heti, kun löysin Louis Nielsenin etsiessäni oppisopimuspaikkaa. Heti ensimmäisen keskustelun aikana tunsin oloni turvalliseksi jopa lukihäiriöstäni kertomiseen. Sillä oli valtava vaikutus, että pystyin olemaan niin avoin.”
”Täällä voin olla oma itseni.” 94 % vastaajista
Specsaversin Trust Index -henkilöstötutkimus
Kuulluksi tuleminen
”Ympäröi itsesi ihmisillä, jotka haastavat ajattelusi ja kysyvät aina paljon kysymyksiä.” on paras neuvo, jonka Richard sanoo koskaan saaneensa. ”Uteliaisuus ja erilaisten näkökulmien etsiminen ovat avaimet menestykseen. Usein huoneen hiljaisimmalla henkilöllä on hienoja ideoita. Mutta ellet kysy oikeita kysymyksiä, et ehkä koskaan kuule niitä.”
Siv sanoo, että kuulluksi tuleminen ei ole ongelma Tanskassa, missä myös rehellisyys on aina nyrkkisääntönä. ”Tapaan kumppanit (optikkoyrittäjät) puoli tuntia ennen työvuoroni alkua, jotta voimme istua alas ja keskustella asioista. Olipa kyse jokapäiväisistä asioista tai parannusideoista, he kuuntelevat aina ja ovat avoimia. Ei tarvitse elätellä turhia toiveita, sillä he kertovat minulle heti, onko idea hyvä vai sellainen, joka ei ole toteutettavissa. On hienoa saada selkeitä vastauksia.”
Joukkoon kuulumisen ylpeyttä
Richardin mukaan Specsavers on pohjimmiltaan perheyritys. ”Kulttuurimme, arvomme ja käyttäytymisemme ovat tukeneet avointa, välittävää ja luottamuksellista kulttuuria vuosikymmenien ajan. Viime vuonna sitouduimme myös maailmanlaajuisesti parantamaan diversiteetti- ja inkluusio-ohjelmaamme. Tavoitteenamme on luoda työpaikka, johon kuulumisesta olemme kaikki ylpeitä.”
Siv kertoo, että optikkoyrittäjillä on merkittävä rooli myös kulttuurissa. ”He ovat aina valmiita auttamaan. He tukevat tulevaisuuden mahdollisuuksiamme ja ovat tukeneet minua, kun olen kasvanut yrityksessä kohti tavoitettani. Yrittäjät tietävät pyrkimyksistäni optikkoyrittäjäksi itsekin, ja he tukevat minua koulutuksella, mentoroinnilla ja mahdollisuuksilla saada enemmän vastuuta myymälässä.”
”Olen ylpeä kertoessani muille työskenteleväni yrityksessä.” 92 % vastaajista.
Specsaversin Trust Index -henkilöstötutkimus
Lue myös: Diversiteetti ja inkluusio työpaikalla — Mitä se käytännössä tarkoittaa?
Aidosti hyvä työpaikka
Sen lisäksi, että Richard on ylpeä sijoittumisesta Parhaat Työpaikat™ -listoille, hän sanoo, että Trust Index™ -henkilöstötutkimus on vuosittainen oppitunti – ja potku persuksiin. ”Kuuntelemme Trust Index -kyselystä saatua palautetta. Käytämme sitä työskentelytapojemme ja toimistotilojemme mukauttamiseen. Luen jokaisen kommentin, jonka kollegat antavat – oli kyseessä sitten myymäläkollega Suomessa, optikkoyrittäjä Ruotsissa tai tukitoimiston kollega Tanskassa. Luojan kiitos Google-kääntäjästä! Palaute on erittäin arvokasta. Se luo selkeät painopistealueet ja kytkeytyy johtajuuden liiketoimintasuunnitelmaamme.”
Siv kertoo, että sama sitoutuminen on havaittavissa myös myymälöissä. ”Optikkoyrittäjät eivät ole vain pomoja. Olemme kaikki samalla tasolla, eivätkä he koskaan käyttäydy kuin olisivat ylempiarvoisempia. He vievät roskat ja tyhjentävät astianpesukoneen. Kokoonnumme yhdessä iltatapaamisiin ruoan ja viinin äärelle, ja meillä on hienoja henkilöstötapahtumia sekä muuta sosiaalista toimintaa. Optikkoyrittäjät haluavat panostaa rahallisestikin tiimin vahvistamiseen ja sitouttamiseen.”
”Pyrimme liiketoiminnassamme yksinkertaisuuteen”, Richard jatkaa. ”Great Place To Work® on antanut meille yksinkertaisen, kattavan alustan ja työkalun, johon kaikki voivat samaistua. Se on jopa vahvistanut kilpailukykyämme, sillä kollegat ovat uteliaita näkemään, mitä muut tekevät markkinassamme tulosten saavuttamiseksi. Great Place To Workin avulla olemme saaneet mahdollisuuden puhua nöyrästi ulkomaailmalle liiketoiminnastamme, hienosta kulttuuristamme ja henkilöstökeskeisyydestämme. Toimitusjohtajana vuosittainen henkilöstötutkimus luo kiireellisyyttä sen suhteen, että varmistamme, että etenemme oikeaan suuntaan ja kehitymme jatkuvasti. Se pitää minut varpaillani.”
”Tunnen ylpeyttä siitä, mitä olemme saaneet aikaan.” 91 % vastaajista.
Specsavers Trust Index -henkilöstötutkimus
Tutustu Trust Index™ -henkilöstötutkimukseen
Jatkuva kasvu
Siv kertoo, että halu mennä eteenpäin heijastuu myös myymälöihin. ”Luulen, että monet ystävistäni tuntevat olevansa hieman jumissa työssään ja pysyvät paikoillaan, mutta Louis Nielsenillä voin tehdä vaikka mitä. Voisin ryhtyä optiseksi myyjäksi, optometristiksi tai yrittäjäksi – mahdollisuuksia on paljon. Ja koskaan ei tarvitse ryhtyä mihinkään yksin, sillä tukea on paljon saatavilla. Vaikka minusta tulisi itsenäinen yrittäjä, tiedän, että saan kaiken tuen, jota tarvitsen menestyäkseni.”
Haluatko globaalin yrityksesi tuntuvan perheomisteiselta? Oletko valmis levittämään palveluitasi yli maarajojen, aikavyöhykkeiden ja kulttuurien? Specsaversin/Louis Nielsenin kaltaiseksi Parhaaksi Työpaikaksi tuleminen edellyttää vahvaa kulttuuria, arvojen mukaista liiketoimintasuunnitelmaa ja kaavaa, joka varmistaa, että riippumatta toistojen määrästä, paikka pysyy yhtä tuoreena, uutena ja kutsuvana kuin ensimmäiselläkin kerralla.