Ilona Rauhala: avain onnistuneeseen johtamiseen on yhteys

Työelämässä hyvä yhteys tarkoittaa nopeampaa ongelmanratkaisua, parempia innovaatioita, vahvempaa sitoutumista ja parempia suorituksia. Eli tulosta, kasvua ja kehitystä.
Jos olet johtaja, tiedät tämän.
Millainen yhteys sinulla on johtoryhmään, hallitukseen, omistajiin ja muihin sidosryhmiin, kuten avainasiakkaisiin, määrittää johtamistyösi onnistumista. Heikko yhteys voi näkyä joko turhan laimeana samanmielisyytenä tai toisaalta liiallisena eripuraisuutena. Tällöin parhaita innovaatioita ei synny, eikä kompromisseja saada aikaan.
”Johtamistyössä ei voi onnistua ilman yhteyttä.”
Yhteyden saaminen ei ole enää haaste, mutta sen laatu on
2020-luvulla yhteyksiä on toisaalta helpompi muodostaa kuin koskaan ennen. Lähes kuka vain on tavoitettavissa netin välityksellä.
Samalla etä- ja hybridityö, teknologia ja tekoäly vähentävät aitoja kasvokkain tapahtuvia kohtaamisia ja syvemmän yhteyden rakentamista. Päivän keskustelut ja ajatustenvaihdon voi käydä koneen kanssa, ja se on äärettömän tehokasta.
Asiat tulevat kyllä hoidettua, miten käy ihmisten välisille suhteille, luottamukselle ja yhteyden kokemiselle? Määrä ja tahti ovat korvanneet laatua, myös ihmisten välisessä kanssakäymisessä.
– Hyvä yhteys ja toisten tunteminen vaatii kuitenkin sen, että vietämme toistemme kanssa aikaa, yhteyden luomiseen erikoistunut valmentava psykologi Ilona Rauhala muistuttaa.
🎧Kuuntele myös podcast-jakso: Vahvojen yhteyksien voima työelämässä

Johtajana sinun on valittava yhteisön etu – ja se on yhteys
Johdon tai HR huolet voittavan kulttuurin, sitoutumisen ja yhdessä aikaansaadun innovoinnin heikkenemisestä eivät ole tuulesta temmattuja, samaan aikaan kun yhä useampi työntekijä tekisi mieluiten koko työnsä etänä.
Yksilöllisyyttä korostavassa ajassa johtajan on pidettävä koko työyhteisön katseet joukkueen edussa. Kukaan ei ole työpaikalla tekemässä vain omia töitään, vain itselleen. Sen sijaan kyse on ennen kaikkea yhteisistä tavoitteista ja päämääristä sekä siitä, miten hyvin yksilöiden välinen yhteys toimii.
Parhaissa Työpaikoissa nämä asiat tunnistetaan äärimmäisen hyvin ja yhteyden luominen on osa strategisia painopisteitä. Ihmiset voivat paremmin, kun he ovat yhteydessä toisiinsa. Tällöin he kukoistavat myös työsuorituksissaan, mikä on aina yrityksen etu – ja myös yksilön.
Työkäytänteiden osalta moni yritys löytää sopivan ratkaisun tällä hetkellä joustavasta hybridimallista, mutta aika näyttää, mikä on pitkällä aikajänteellä sopivin ratkaisu kullekin työpaikalle. Yhteyden rakentaminen etätyöaikana on joka tapauksessa noussut johtajien huomion keskipisteeksi.
💡Miten etä-, hybridi- tai lähityö vaikuttaa työntekijäkokemukseen? Lue lisää täältä.
Jokaisen työelämäongelman taustalla on jollain tasolla katkennut yhteys
Heikolla yhteydellä on kallis hinta työpaikoille. Se näkyy niin motivaatio-ongelmina, sairauspoissaoloina, yllättävinä tai toistuvina uupumisina kuin projektien viivästymisenä. Asiakastyytyväisyys ei loista, henkilöstön vaihtuvuus voi olla suurta ja myynti voi takkuilla.
Yhteistyö ei toimi. Ilmapiiri ei ole otollinen kasvulle ja kehittymiselle, mikä on etenkin tässä ajassa valtava riski, kun markkinan muutokset edellyttävät vahvaa yhtenäistä kulttuuria, jotta ulkopuolisiin haasteisiin voidaan vastata.
– Hyvä yhteyden johtaminen vaikuttaa työntekijöihin niin, että kokevat tulevansa nähdyiksi ja kuulluiksi, ja että heidän työtään arvostetaan ja sillä on merkitystä. He luottavat johtoon. Näin ollen he sitoutuvat myös innokkaammin uusiin tavoitteisiin ja sopeutuvat muutoksiin paremmin, Ilona rohkaisee.

Nöyrä johtaja on helposti lähestyttävä
Mitä johtajalta vaaditaan hyvän yhteyden luomiseen? Ainakin nöyryyttä omasta tietämättömyydestä.
Jos lähtökohtainen ajatus on, että täydellisen yhteyden luominen epäonnistuu aina, niin lähtee liikkeelle aika turvallisilta vesiltä. Olennaista on, mitä tapahtuu sen jälkeen. Yhteys ei ole koskaan pysyvä asia, vaan se vaatii jatkuvaa ylläpitoa ja rakentamista.
Kun johtajalla on jatkuva oppijan asenne ja hän on lähtökohtaisesti kiinnostunut yhteyden löytämisestä, niin hyviä asioita voi tapahtua.
– Yksi keino arvioida yhteyttä omiin johdettaviin on miettiä, milloin viimeksi joku esitti sinulle kritiikin? Jos et koskaan kuule mitään rakentavaa tai eriävää mielipidettä, voi olla, että luottamukseen perustuvaa yhteyttä ei todellisuudessa ole, Ilona pohtii.

Kriisit testaavat yhteyttä, mutta voivat myös vahvistaa sitä
Aina ei tietenkään tarvita syvää yhteyttä. Työelämässä usein riittää myös se, että hetkellinen yhteistyö hoituu kevyelläkin yhteydellä, jossa roolit ovat selkeät ja tekeminen kohdistuu johonkin jaettuun toimintaan, kuten työtehtävän loppuun saattamiseen.
Toisaalta yrityskaupat tai markkinaneuvottelut ovat esimerkkejä tilanteista, joissa vahva yhteys on merkittävä etu. Ne mittaavat yhteyden laatua. Mitä heikompi yhteys, sitä hankalampi on löytää jokaista osapuolta huomioivat kompromissit. Kyse on luottamuksesta.
– Mitä parempi yhteys lähtökohtaisesti on, sitä parempi mahdollisuus on päästä eteenpäin konfliktitilanteissakin. Mutta jos yhteys on lähtökohtaisesti jo heikko, niin konfliktitilanteista tulee tosi vaikeita, Ilona kuvailee.
”Kun yhteys ja kulttuuri ovat työpaikalla vahvat, niin yritys selviää paremmin myös kriiseistä ja konfliktitilanteista.”
Jopa konfliktitilanteen voi nähdä yhteyden vahvistamisen paikkana. Kun se hoidetaan hyvin, niin yhteys voi olla vahvempi kuin ennen konfliktia, jolloin kaikki oli niin sanotusti vain tavallisen hyvin.
Kriisitilanteissa johtajan on varmistettava myös yhteys omaan itseen ja se, että hän ei ole henkisesti liian lähellä, kuormittunut ja saatavilla.
– Esimerkiksi muutosneuvotteluiden aikana on tasapainoiltava inhimillisyyden ja empatian sekä omien voimavarojen kanssa. Johtajan tulee huolehtia myös itsestään, samalla kun hän ylläpitää toiveikkuuden ilmapiiriä ja varmistaa eteenpäin menemisen, Ilona kuvailee.
”Hyvin hoidettuna haastavatkin tilanteet voivat vahvistavaa yhteyttä.”
Yhteys tukee hyvinvointia, joka synnyttää tuloksia ja imua
Ihmiset on luonnostaan luotu olemaan yhteydessä toisiinsa. Hermosto, luovuus, innovointi ja aikaansaaminen voivat paremmin, kun meillä on riittävästi kohtaamisia ja aitoa yhteyttä toistemme kanssa.
Kun työpaikalla yhteydet ovat vahvoja, se näkyy siinä, että työpaikka houkuttelee ja sitouttaa parhaita osaajia. Se vaikuttaa myös siihen, mitä työpaikasta puhutaan sen ulkopuolelle ja miltä työyhteisö näyttäytyy muille.
”Hyvä yhteys on myös mainekysymys.”
Joskus työpaikalla voi olla tunne, että siellä voidaan huonosti, ja että syy olisi jossain mitä joku muu tekee tai aiheuttaa. Ilonan mukaan kyseessä voi olla myös yhteyden puute ja siitä seurannut olo. Yksilö ei aina tunnista, että tehokkuudesta ja kätevyydestä huolimatta esimerkiksi pelkkä etätöihin jääminen ei aina olekaan vain omaa hyvinvointia tukeva asia.
”Huonovointisuutta voi tulla yksinkertaisesti siitäkin, että toisten kanssa ollaan liian vähän tekemisissä.”

Voit parantaa johtamistyösi tuloksellisuutta yhteyteen panostamalla
Hyvässä johtajassa yhdistyy kaksi asiaa: äly ja päämääräkeskeisyys. Samalla johtajan on oltava tiedostava sen suhteen, mitä hän ei vielä osaa tai tiedä, ja missä hän tarvitsee apua.
Hyvät yhteydet auttavat johtajaa onnistumaan työssään, kun taas yhteyden puute aiheuttaa tulkintoja ja epävarmuutta.
Taitava johtaja kykenee kohtaamaan vaikeitakin yhteyksiä ja ihmisiä, joiden kanssa yhteyden rakentaminen on haastavaa. Hän osaa hyödyntää myös näitä yhteyksiä.
”Hyvä yhteys on jaettua tilannekuvaa, kollektiivista oppimista ja ongelmanratkaisua. Se on luovuutta, innovointia ja aikaansaamista.”

Ilona Rauhala on työelämän kehittämiseen ja psykologiseen valmentamiseen erikoistunut yrittäjä ja tietokirjailija. Ilonalla on yli 25 vuoden kokemus suorituksen ja muutoksen johtamisen kehittämisestä, ja hän on jakanut oppejaan niin televisiossa, podcasteissa kuin lehtien palstoilla.
Tuore kirja Yhteys – Avain johtamiseen nivoo yhteen psykologin, teologin, ekonomin ja tekniikan tohtorin näkökulmat inhimillisen yhteyden tuloksellisesta johtamisesta.
Ilona on myös johdon coachaukseen ja työelämän kehittämiseen keskittyneen
OK5 Oy:n perustajaosakas ja toimitusjohtaja.
Lataa Suomen Parhaat Työpaikat -raportti, ja opi, millaista yhteyttä menestyneimmissä työpaikoissa rakennetaan!👇