5 tapaa sitouttaa ja motivoida kausityöntekijöitä

Etsitkö keinoja loma-aikojen rekrytoinnin ja työhön sitoutumisen helpottamiseksi? Tässä artikkelissa tarjoamme hyviä vinkkejä kausityöntekijöiden motivoimiseksi ja ottamiseksi mukaan porukkaan esimerkiksi hotelli- ja ravintola-alalla tai vähittäiskaupassa.

Kesä on täällä ja kausityöntekijöiden aika on alkanut! Kausiluontoisia aloja haastavat tällä hetkellä maailmantilanteen aiheuttama inflaatio, vähentynyt kulutus – ja sitä kautta yritysten pienemmät budjetit kausityöntekijöiden palkkaamiseen.

Myös työntekijät miettivät suhtautumistaan kausityöhön. Yritykselle voi tulla kalliiksi nähdä vaivaa sellaisen henkilön palkkaamiseksi, joka lopettaa työt ennen kauden päättymistä. Etenkin jos resurssit uuden työntekijän palkkaamiseen ovat rajalliset.

Lue viisi hyödyllistä vinkkiä kausityöntekijöiden johtamisesta ja sitouttamisesta sekä esimerkkejä Suomen parhailta työpaikoilta.

1. Osoita kausityöntekijän merkityksellisyys

Kausityöntekijät haluavat tuntea olevansa yhteydessä yrityksen suurempaan merkitykseen niin, että heidän työllään on tarkoitus. Valitettavan usein heidät vain koulutetaan tehtäväänsä, eikä aikaa käytetä yrityksen mission tai vision selittämiseen. Tämän seurauksena kausityöntekijä saattaa keskittyä ainoastaan hänelle määrättyyn tehtävään.

Fiksuruoan perehdytysohjelmassa korostuu muun muassa se, että työntekijä ymmärtää oman työnsä vaikutuksen ja jokaisen toimenpiteen tarkoituksen. Tarkka perehdytyssuunnitelma antaa työntekijälle käsityksen siitä, mitä häneltä odotetaan ja mitä hän voi odottaa työnantajalta.

”Perehdyksen kanssa ei kiirehditä vaan työntekijälle annetaan aikaa tottua uuteen rooliin, kulttuuriin ja toimintatapoihin. On tärkeää rakentaa vahva perusta kaikelle tulevalle oppimiselle ja löytää oma paikka rauhassa.”

Jessica Salminen, Head of People / Fiksuruoka

Lue lisää (englanniksi) täältä.

Johtajat, jotka käyttävät aikaa selittääkseen kokonaiskuvan ja sen, miksi työ on tärkeää, saavat parempia tuloksia ja motivoituneempia kausi- tai urakkatyöntekijöitä. Tätä voi käyttää myös rekrytointistrategiana – saat todennäköisemmin houkuteltua juuri oikeat työntekijät tehtävään, kun he tietävät tulevansa yritykseen, jossa työ on muutakin kuin ”pelkkä työ”.

Great Place To Workin Yhdysvalloissa vuonna 2023 tekemässä työvoimatutkimuksessa selvisi, että tarkoituksen yhdistäminen työhön on ratkaiseva tekijä työntekijöiden pysyvyydessä, erityisesti loma-aikana. Kun työntekijät kokevat, että heidän työllään on merkitys, he pysyvät organisaatiossa 2,7 kertaa todennäköisemmin.

Fiksuruoka toivottaa uudet työntekijät tervetulleiksi muun muassa kattavan perehdytysohjelmansa kautta.

2. Ota kausityöntekijät tiimin jäseniksi

Kaikista korkean luottamuksen johtamistavoista uusien työntekijöiden vastaanottaminen vaikuttaa eniten työntekijöiden pysyvyyteen. Tutkimuksemme mukaan, jos johtaja ottaa uudet tiimin jäsenet lämpimästi vastaan, työntekijät pysyvät työssä neljä kertaa todennäköisemmin.

Kausityöntekijöitä palkatessa työnantajat kuitenkin saattavat unohtaa, miten tärkeää on integroida kausityöntekijät mukaan yrityskulttuuriin, ja kiirehtivät sen sijaan itse työhön perehdytystä.

”Kun joku liittyy organisaatioonne, varmista että työntekijä tietää, että häntä on odotettu – ja ettette malta odottaa hänen saapumistaan. Toivota uusi työntekijä näkyvästi tervetulleeksi esimerkiksi työpaikan yhteisellä infotaululla tai digitaalisissa kanavissa. Huolehdi että kaikki työvälineet, kuten tietokone, puhelin tai työvaatteet ovat odottamassa ja valmiina käyttöönottoon.”

Great Place To Work Suomen toimitusjohtaja Kirsti Ilmasti

Voit harkita myös tukihenkilön nimeämistä uuden työntekijän kaveriksi. Näin he tuntevat itsensä tervetulleeksi yhteisöön. Tai vie heidät lounaalle, jossa vastaat heidän kysymyksiinsä. Jos työ on etätyötä, palaveri videokuvan kanssa voi edistää yhteyden syntymistä huomattavasti. Aikatauluta uuden työntekijän kalenteriin tapaamisia tiimin tai organisaation jäsenten kanssa, joissa henkilöillä on aika ja paikka tutustua toisiinsa ja esitellä työnkuvansa.

3. Anna mahdollisuus kasvuun

Vaikka kausityöntekijät saattavat olla lyhytaikaisia, heidät kannattaa huomioida osana yrityksen kykyjenhallintastrategiaa.

Voisivatko he palata yritykseesi vuosi toisensa jälkeen, tai voisiko heistä tulla myöhemmin kokoaikaisia työntekijöitä? Vaikka on epätodennäköistä, että tarjoat pysyvän työpaikan jokaiselle kausityöntekijälle, joka tekee sinuun vaikutuksen, voit kertoa, että mahdollisuuksia on tarjolla.

Näin motivoit kausityöntekijöitä tekemään parasta mahdollista työtä, ja lisäksi saat työnjohdon pitämään kausityöntekijöitä muunakin kuin vain tilapäisinä apukäsinä.

Suomen Parhaat Työpaikat -listallakin nähty Linnanmäki työllistää noin puolen vuoden pituisen huvipuistokauden aikana 750 kausityöntekijää, joista osa on ensi kertaa työelämään astuvia nuoria. Ennen uusien työntekijöiden rekrytointia, Linnanmäki kutsuu edellisen kauden työntekijöitä hakemaan myös seuraavalle kaudelle, jolloin heillä on mahdollisuus myös vaihtaa työtehtävästä toiseen ja saada laajempaa työkokemusta. Työsuhteita myös muokataan tarvittaessa nuorten opintojen mukaisesti.

4. Tunnusta hyvin tehty työ

Myös henkilöstön panostuksen huomioiminen on avainasemassa kausityöntekijöiden pysyvyydessä – jokainen haluaa tuntea olevansa arvostettu ja tietää, että omalla työllä on merkitystä.

Kerro kausityöntekijöille, kun he tekevät hyvää työtä ja että pidät heitä arvokkaana osana tiimiäsi. Huomioimisen ja tunnustuksen kulttuurin on hyvä koskea myös tilapäisiä työntekijöitä. Suomen Paras Työpaikka vuodelta 2023 LummeCo on yritys, jossa suurin osa työntekijöistä on kausityöntekijöitä. Lue artikkeli täältä.

”Tiesimme, että perinteiset liikuntasetelit, tyhy-päivät tai vuosittaiset elämysmatkat eivät riitä. Halusimme valita omannäköisemme reitin, eli luoda sellaisen arjen kulttuurin, jossa jokainen suhtautuu asiakkaaseen ja työkaveriin kuin yrittäjä: arvostavasti ja tasavertaisesti.”

LummeCo:n henkilöstöjohtaja Alvar Perttunen
Employees of LummeCo gathering together.
LummeColla kausityöntekijöistä pidetään hyvää huolta ja heille annetaan vastuuta, tukea ja vapaat kädet asioiden toteuttamiseen.

Kutsu kausityöntekijät mahdollisuuksien mukaan yrityksen tapahtumiin, juhliin ja tilaisuuksiin, varsinkin jos he työskentelevät paikan päällä. Henkilökohtaiset viestit tai kortit ilahduttavat. Kun kausityöntekijät huomaavat kiitollisuutesi ja kokevat olevansa osa yrityskulttuuria, he tuntevat itsensä sitoutuneeksi ja motivoituneeksi tekemään parhaansa.

5. Ole joustava

Jos asetat liikaa rajoituksia kausityöntekijöiden aikataululle, he saattavat menettää motivaatiotaan tai turhautua. Vähittäiskaupassa ja teollisuudessa voi olla vaikeampi joustaa, mutta esimerkiksi toimistossa on helpompi tarjota joustavuutta. Näin työntekijä voi vaikkapa hakea lapset koulusta tai osallistua lomatapahtumiin.

MTB-Siivouspalvelun monikulttuurisessa ympäristössä jopa 70 % työntekijöistä on ollut yrityksessä jo yli viisi vuotta. Yrityksessä helpotetaan henkilökohtaisten asioiden hoitamista, esimerkiksi antamalla lomaa, jos työntekijän pitää päästä käymään kotimaassaan. Kaiken perustana on välittäminen. Lue lisää tästä >

Kysy siis kausi- tai urakkatyöntekijöiltäsi etukäteen heidän ihanteellisesta aikataulustaan ja yritä saada se toimimaan. Ja mikä tärkeintä, kunnioita heidän oikeuttaan henkilökohtaiseen aikaan. Älä siis oleta, että he ovat vapaita osallistumaan projekteihisi juuri silloin, kun tarvitset heitä.

Ota Great Place To Work® -sertifiointi osaksi kesärekrystrategiaa!

Sertifiointi on oivallinen lisä kausityöntekijä- tai lomatuurausratkaisuja suunnitellessa. Sertifioinnilla osoitat hakijoille sitoutuneesi poikkeuksellisen hyvän työpaikan luomiseen. Näin parannat mahdollisuuksia pitää samat osaajat palveluksessasi paitsi kuluvana kautena, myös tulevina. Lue lisää >>

*Tämä artikkeli on kirjoitettu tämän jutun pohjalta.

Liity sisäpiiriläiseksi ja vastaanota uusinta tutkimustietoa ja uutisia yrityskulttuurista

"*" näyttää pakolliset kentät