Vieraskynä: Mustifiilis kantaa korona-aikanakin

Hyvän kulttuurin ja työpaikan rakentaminen suuressa organisaatiossa ei ole normaalitilanteessakaan yhdellä käpälällä suoritettava askare, joten kun lisähaasteeksi radalle heitetään maailmanlaajuinen pandemia, jää kokeneempikin laumanjohtaja hetkeksi jahtaamaan häntäänsä.

Sanomattakin selvää: tämä kevät on ollut poikkeuksellinen. Hyvän kulttuurin ja työpaikan rakentaminen suuressa organisaatiossa ei ole normaalitilanteessakaan yhdellä käpälällä suoritettava askare, joten kun lisähaasteeksi radalle heitetään maailmanlaajuinen pandemia, jää kokeneempikin laumanjohtaja hetkeksi jahtaamaan häntäänsä.

Nyt kun tilanteen kanssa on eletty tovi, voi jo katsoa taaksepäin: reflektoida, oppia koetusta – ja ennen kaikkea kiittää. Meidän lauma selvisi pandemiakeväästä, koska laumassamme on vahvuus. Me olemme rakentaneet kulttuuriamme ja hyvää työpaikkaa yhdessä, tehden siitä prioriteetin jokaiselle mustijamirriläiselle. Olemme rakentaneet Mustifiilistä kuuntelemalla ja etenkin kuulemalla, keskustelemalla, tekemällä päätöksiä yhdessä ja seuraamalla päätösten vaikutuksia. Niin teimme nytkin.

Kriisitilanteessa ei edetä hätiköiden ja hutiloiden, vaan järjestelmällisesti

Ennenkokematon tilanne, jossa laumanjäsenten terveys ja jokainen työpaikka on vaakalaudalla, pisti väkisinkin viikset vinoon: millä varmistetaan työntekijöiden terveys, työpaikat, meihin luottavien asiakkaittemme eli lemmikkien perustarpeiden täyttäminen ja riittävän ripeä reagointi jatkuvasti muuttuvaan tilanteeseen?

Epidemian alkaessa fokuksemme keskittyi vahvasti myynnin kehittymisen seurantaan. Kauppakeskukset autioituivat nopeasti samalla, kun muiden myymälöidemme myynnit nousivat. Asiakkaamme asioivat harvemmin, mutta ostivat kerralla enemmän.

Päällimmäisenä oli huoli laumanjäsentemme terveydestä ja työpaikoista. THL:n viestejä seurasimme tiiviisti ja sovelsimme niiden avulla ohjeita eri tiimeillemme. Alusta asti oli selvää, että sairaana ei tulla töihin. Olennaista oli myös sopia askelmerkit siitä, kehen ollaan yhteydessä missäkin asiassa. Myymäläkenttämme laumanjäsenet omaksuivat nopeasti uuden tehostetun toimintamallin: käpälöiden ja pintojen säännöllisen desinfioinnin ja puhdistamisen. Varastotiimimme laumanjäsenet varmistivat desinfiointiaineiden ja suojainten riiton puskemalla täydennyksiä myymälöihin tuotekuormien mukana. Myymälöissämme otettiin käyttöön lattiatarrat muistuttamaan turvaväleistä ja erilaisilla kylteillä opastimme oikeanlaiseen aivastamis- ja pärskähtelytyyliin. Suomi muuttui hetkessä ja siinä samassa muutuimme myös me, Musti ja Mirri.

Kuuntele ja kuule

Laumanjohtajien kesken totesimme heti alussa, että tiedon jakamiseen, keskusteluun, kuulluksi tulemiseen, opastamiseen ja auttamiseen tarvitaan aikaa. Tuumasimme, että mitä paremmin näemme tilanteen ja erityisesti mitä yhtenäisemmin, sen paremmin pystymme toimimaan uudessa tilanteessa yhdessä. Kalentereista raivattiin tilaa säännöllisille palavereille, mieluiten videoyhteydellä eli viikset oli pidettävä ojossa myös etätoimistoilla.

Meille oli ensisijaisen tärkeää soveltaa ja ylläpitää Mustifiilistä myös korona-aikana, vaikka se ymmärrettävästi olikin haastavampaa. Mustifiiliksemme pääajatus on, että asiakaskokemus ja työntekijäkokemus rakentuvat samoista elementeistä ja oleellisena aspektina ovat välittävät ja aidot kohtaamiset. Pandemia asetti haasteita kohtaamisten osalta, mutta oivalsimme nopeasti, ettei henkistä läheisyyttä – toisiimme ja asiakkaisiimme – estä pandemiakaan. Myymälöissämme autamme asiakkaitamme hyllyjen väleissä, emme pelkästään kassalla, joten pleksilasit kassalla eivät meillä auta: ihmisten välisistä etäisyyksistä ja käpälähygieniasta oli oikeasti ryhdyttävä pitämään tiukasti huolta. Palaverit, tilannekatsaukset, yhteiset kahvituokiot ja muut kokoontumiset oli siirrettävä verkkoon.

Asiakaskäyttäytymisen muutoksen myötä perustimme erityiset koronatiimit laumamme tueksi: yksi tiimi vastasi henkilöstöön liittyvistä asioista ja toinen huolehti myymäläorganisaation kannattavuudesta. Tukilaumat työstivät käytännön asioita pikaviestimillä iltamyöhään saakka ja kunkin selvityn viikon päätteeksi nostettiin yhdessä etämaljat kukin tahoillaan. Tärkein viestimme oli, että laumanjohtajamme työskentelevät nyt poikkeustilanteessa yksinomaa etulinjan myymäläväkeä varten ja jokaisen etätöissä ahertavan toimistolaumamme jäsenen fokus on suunnattava myymäläkentän tueksi.

Kriisin aikana tukeudu yhdessä rakennettuun kulttuuriin

Meillä on Suomessa toistasataa myymälää ja kun tilannekuva alkoi muodostua, aloitimme sopeutustoimet, joilla varmistettiin toimintamme kannattavuus ja työpaikat myös tulevaisuudessa. Työtunteja vähennettiin tasoittumisjärjestelmän puitteissa ja osa laumanjäsenistämme siirsi kesälomansa jo huhtikuulle, jolloin kesäajan apukäpälien tarve saatiin vähenemään. Laumamme reagoi poikkeustilanteeseen nopeasti ja yhteisvastuullisesti – tähän päivään mennessä olemme selvinneet pandemian ikeessä ilman yhtäkään lomautusta. Meidän laumamme vahvuus on Mustifiiliksessä: teemme yhteistyötä, josta voimme olla ylpeitä.

Haluan käyttää tämän mahdollisuuden kiittääkseni vielä kerran koko Mustilaumaamme toimenpiteistä ja panoksesta tämän poikkeustilan aikana. Erityismaininta etulinjan laumanjäsenillemme myymäläkentässä. Kiitos, mustijamirriläinen!

Tärkein oppi itselleni ja muille tässä hetkessä ja tästä eteenpäin: ole läsnä. Myös etänä.

Kiittäen ja kumartaen,

Juhana

Lue myös mitä korona-aika on opettanut Talenomille työnantajana

Liity sisäpiiriläiseksi ja vastaanota uusinta tutkimustietoa ja uutisia yrityskulttuurista

"*" näyttää pakolliset kentät