Euroopan toiseksi Paras Työpaikka LummeCo: ”Meillä hierarkia pidetään minimissä”
🎧 Tämä artikkeli on myös kuunneltavissa tästä.
Hyvinvoivat työntekijät pystyvät tutkitusti tekemään työn laadukkaammin ja antamaan itsestään enemmän työpaikalla. Mutta miten rakennetaan poikkeuksellisen hyvä työpaikka, joka nousee vauhdilla Suomen Parhaaksi ja Euroopan tasolla toiseksi parhaaksi työpaikaksi?
Haastattelimme vuoden 2023 listamenestyjä LummeCo:n avainhenkilöitä. Tutustu kotimaisen maalausyrityksen johtamiskulttuuriin ja arjen käytänteisiin aina maanantaipuurosta lähtien.👇
Sisällys:
- Tavoitteena huipputason työpaikka, joka sekä houkuttelee että välittää
- Kolmen k:n sääntö: kohtaa, kannusta ja kehitä
- Henkilöstöjohtaminen on kuin kaurapuuron tarjoamista
- 8 kysymystä Suomen Parhaalle Työpaikalle
- Suomen Parhaat Työpaikat 2023 -raportti
Tavoitteena huipputason työpaikka, joka sekä houkuttelee että välittää
Vuonna 2019 perustetun LummeCo:n perustamisajatuksena oli:
- Parantaa rakennusalan asiakastyytyväisyyttä ja laatua
- Saada töihin parhaat tekijät, jotka sitoutuvat yhteisiin arvoihin
– Tunnistimme, että nämä tavoitteet onnistuvat vain, jos onnistumme luomaan poikkeuksellisen hyvän työpaikan. Sen jälkeen seuraava haasteemme oli selvittää, miten tuo poikkeuksellisen hyvä työpaikka rakennetaan, LummeCo:n henkilöstöjohtaja Alvar Perttunen kertoo ja jatkaa,
– Tiesimme, että perinteiset liikuntasetelit, tyhy-päivät tai vuosittaiset elämysmatkat eivät riitä. Halusimme valita omannäköisemme reitin, eli luoda sellaisen arjen kulttuurin, jossa jokainen suhtautuu asiakkaaseen ja työkaveriin kuin yrittäjä: arvostavasti ja tasavertaisesti.
Kehitysmatkansa tueksi LummeCo toteutti ensimmäisen Great Place To Workin® henkilöstötutkimuksen vuonna 2021, jonka jälkeen tutkimus on ollut vuosittainen rutiini. Vastauksista on alusta asti paistanut esiin henkilöstön vahva luottamus johtoon. Vuonna 2023 tutkimustulokset olivat niin korkeat, että ne siivittivät nuoren maalausalan yrityksen Suomen parhaaksi työpaikaksi ja Euroopankin tasolla hopeasijalle!
Katso tiedote: tässä ovat Euroopan Parhaat Työpaikat 2023
”Kaikki lähtee jo rekrytoinnista, eli palkkaamme vain kanssamme samat arvot jakavia ihmisiä.”
Kolmen k:n sääntö: kohtaa, kannusta ja kehitä
LummeCo:n johtamiskulttuuri perustuu kohtaamiseen, kannustamiseen ja kehittämiseen. Työpaikan hierarkia on minimissä ja arvojen mukaan toimiminen maksimissa.
– Yksi tavoitteistamme on tarjota henkilöstöllemme rahallisen korvauksen lisäksi inhimillistä pääomaa. Haluamme pitää rekrytoidut ihmiset täällä mahdollisimman pitkään, jotta jokaisesta voi kehittyä paras mahdollinen LummeColainen, yrityksen kehitysjohtaja Juho Lumme kertoo.
Yrityksen kasvaessa erityisen tärkeää on ollut miettiä, miten henkilöstökokemus pidetään korkeana ja yhtenäisenä.
– Kiinnitämme paljon huomiota siihen, millaisia ihmisiä rekrytoimme etenkin työnjohdon tehtäviin, sillä he ovat eniten tekemisissä maalareidemme kanssa. Meillä on kirkkaana, millaista johtamistyötä odotamme, jotta jokaiselle tulee tasapuolisesti arvostettu ja kohdattu olo, Alvar jatkaa.
– Haluamme, että kausityötä tekevät eivät poistu meiltä kauden jälkeen opiskelemaan tai muihin töihin valmiiksi uupuneena, vaan haluamme tarjota kaikille hyvän kokemuksen työpaikasta ja valmentaa heitä myös tulevia haasteita varten. Useat määräaikaisella sopimuksella olleet ihmiset palaavatkin meille seuraavana kesänä uudelleen, mikä on kausityössä aika harvinaista.
”LummeCo:lla on alansa paras asiakastyytyväisyys: NPS on 90. Samalla 100 % yrityksen henkilöstöstä allekirjoittaa väittämän: ”Olen ylpeä siitä, mitä saamme aikaan.”
Tutustu LummeCo:n tutkimustuloksiin tästä!
Henkilöstöjohtaminen on kuin kaurapuuron tarjoamista
Yritysmaailmassa keskusteluun nostetaan usein luvut ja pörssiin listautumiset, mutta LummeCo:lla puhe on keskittynyt ennen kaikkea ihmisiin ja keskusteluun siitä, miten ihmisistä voidaan pitää parempaa huolta.
– Henkilöstöjohtaminen on kuin kaurapuuron tarjoamista: siinä on 90 % kauraa ja vettä sekä 10 % marjoja päällä. Hierontalahjakortit, pingispöytä ja suklaapatukat hallilla ovat niitä marjoja päällä, mutta pääosassa on kuitenkin jotain muuta kuin ne aineelliset palkinnot. Marjatkin ovat toki hyviä keinoja osoittaa, mitä asioita meillä arvostetaan sekä tuoda hyvää fiilistä yhteisöön ja arjen askareisiin, Alvar kuvaa.
Luottamukseen perustuva yrityskulttuuri on mitattu etenkin haastavien hetkien kohdalla. Kynnys palautteen antamiselle ja mokien esiin tuomiselle pidetään matalana.
– Kun ihminen tulee kertomaan minulle suoraan ilman välikäsiä, että jokin juttu on huonosti, niin tiedän, että luottamus on vahvaa. Tämä korostuu etenkin silloin, jos kyseessä on kritiikki, joka tulee maalarilta suoraan ylätasolle asti, Alvar painottaa.
Lue psykologisesta turvallisuudesta täältä.
8 kysymystä Suomen Parhaalle Työpaikalle
Lue seuraavaksi haastattelumme ja LummeCo:n vastaukset kahdeksaan työpaikan kulttuuria ja johtamista koskevaan kysymykseen. Vastaajina toimivat LummeCo:n henkilöstöpäällikkö Alvar Perttunen ja kehitysjohtaja Juho Lumme.
Miten matala työpaikan hierarkia näkyy arjessanne?
”Meillä johtaminen tapahtuu esimerkin kautta. Mielestäni sen merkitys korostuu tällaisella alalla, johon kuuluu kausityötä ja paljon fyysistä tekemistä.
LummeCo:lla kaikki tekevät kaikkea. Tämä tarkoittaa sitä, että myös johto käy telineillä tekemässä maalaustyötä vähintään kerran kaudessa. Johtajat myös hakevat maanantaisin kaupasta tuoretta leipää ja keittävät aamupuuron henkilöstölle.
Näin osoitamme arvostusta ja tasa-arvoa pientenkin tekojen kautta. Johdossa haluamme olla mukana jokaisen työviikon aloituksessa ja varmistaa, että jokainen viikko lähtee kaikilla mukavasti käyntiin.”
– kehitysjohtaja Juho
”LummeCo:lla emme koskaan halua muodostaa kahden kerroksen väkeä. Oli rooli mikä tahansa, meillä kaikki maalaavat kesän aikana vähintään kerran.”
Miten johtamiskulttuurinne ja arvonne välittyvät asiakkaille?
”Johtamiskulttuurimme ja arvojemme kautta olemme tuoneet särmää ja asiakasystävällistä toimintaa aika perinteiselle rakennusalalle, jossa tyypillisesti voi olla niitä tilanteita, joissa myyjä myy jotain ja asiakas ei ole ihan tarkkaan tietoinen, että milloin urakan eri vaiheet käynnistyvät. On helppo olla asiakaslähtöinen ja palveleva, kun oma työarki on mielekästä ja ihmiset kokevat, että heidän työpanostaan arvostetaan.
Asiakaspalvelumme on aktiivista, ennakoivaa, läpinäkyvää ja ihmisläheistä, mistä saamme kiitosta asiakkailtamme. Kysymme myös jatkuvasti palautetta asiakkailta, että miten urakka on sujunut tai onko esiin noussut jotain uusia toiveita.”
– kehitysjohtaja Juho
”Liiketoiminnan tekemisen ei tarvitse olla puurtamista tai hampaat irvessä tekemistä. Kahvikupeissammekin lukee muistutuksena: Tärkeintä on, että pitää hauskaa.”
Miten palkitsette ja nostatte esiin onnistumisia?
”Johtamiskeinona palkitseminen on hyvin voimakas tapa kertoa siitä, mitä asioita pidämme tärkeänä. Käytämme arvostuksen osoittamiseen luonnollisesti rahallista palkitsemista, jolloin hyvistä suorituksista ja yrityksen yhteisestä menestyksestä jaetaan bonuksia.
Emme kuitenkaan ota kaikkea palkitsemista liian vakavasti, vaan meillä on kevyempiäkin viikkotason palkintoja. Näitä voivat olla huumoripalkinto muiden ilahduttamisesta, onnistuminen asiakaspalvelussa tai hyvän teon tekeminen työyhteisön hyväksi. Eli myös näin kannustamme asioihin, jotka näemme merkityksellisinä.”
– henkilöstöjohtaja Alvar
Miten tutkimuksessa nousseet kehityskohteet on viety arkeen?
”Tutkimuksen tulosten perusteella lähdimme miettimään esimerkiksi sitä, miten voisimme tuottaa lisää merkityksellisyyden tunnetta ihmisillemme. Kokemus työn merkityksellisyydestä tulee usein muista asioista kuin tittelistä tai rahallisesta korvauksesta. Siihen vaikuttavat ylpeyden kokemus, joka voi syntyä esimerkiksi asiakkaan antamasta palautteesta.
Sen takia olemme keskittyneen keräämään asiakaspalautetta enemmän, ja ohjaamme palautteet aktiivisesti maalareille ja ihmisille, joille se kuuluu. Näin he ymmärtävät, että heidän työllään on ollut oikeasti merkitystä.”
– kehitysjohtaja Juho
Ovatko sertifioinnin saaminen ja menestys Parhaat Työpaikat -listoilla vaikuttaneet rekrytointeihinne?
”Mitatut tulokset työntekijätyytyväisyydestä ja menestys listasijoituksissa näkyvät hakijamäärissä. Tänä vuonna saimme huomattavasti aiempaa enemmän työhakemuksia ja hakijat olivat nimenomaan kiinnostuneet Suomen Paras Työpaikka -voiton ansiosta.”
– henkilöstöjohtaja Alvar
Miten varmistitte 100 % vastausaktiivisuuden henkilöstötutkimuksessa?
”Meillä jokainen LummeColainen on antanut vastauksensa henkilöstötutkimukseen. Ensin esittelimme tutkimuksen koko henkilöstölle yhteisessä gaalassa. Kerroimme toimintaohjeet sekä painotimme anonymiteettia ja jokaisen yksittäisen palautteen merkitystä. Johto laittoi myös itse koko henkilöstölle viestiä ja muistutuksia palautteen antamisesta muun muassa WhatsApp-ryhmän kautta.
Mielestäni korkea vastausprosenttimme kuvastaa osaltaan henkilöstömme sitoutuneisuutta: ihmiset haluavat aidosti tehdä hommia yhdessä ja vaikuttaa työpaikan asioihin. On myös tärkeää, että tutkimuksen jälkeen ihmiset näkevät, että palautteen antamisella on iso merkitys omaan työhön, kun kehityskohteet viedään oikeasti käytäntöön.”
– kehitysjohtaja Juho
Mitä menestyminen Suomen ja Euroopan Parhaat Työpaikat -kilpailuissa merkitsee teille?
”Menestyminen kertoo siitä, että valitsemamme suunta on oikea. Samalla menestys tekee nöyräksi ja ruokkii ymmärrystä siitä, että jatkossa tason säilyttäminen vaatii entistä kovempaa työtä. Sertifioinnit ja voitot eivät poista mitään työvaiheita vaan päinvastoin, ne kasvattavat odotuksia jatkoon. Haluamme, että jokainen henkilöstöstä sitoutuu omalta osaltaan ylläpitämään parhaan työpaikan titteliä toimeenpanemalla hyvää kulttuuria arjessa.”
– henkilöstöjohtaja Alvar
Miksi päätitte tutkia juuri Great Place To Workin® henkilöstötutkimuksella?
”Liikkeellepaneva voima oli sertifiointi ja sen tuoma näkyvyys. Samalla halusimme saada kehitystyön tueksi monivuotisen seurannan ja selkeät mittarit. Koemme erittäin arvokkaaksi, että tutkimuksen perusteella pystymme selkeästi näkemään alueet ja asiat, joissa olemme kehittyneet ja mihin täytyy keskittyä. Tutkimus antaa meille tärkeän työkalun ja keinoja henkilöstöjohtamiseen. Koemme myös Great Place To Workin® yhteistyön tuoman näkyvyyden meille brändimielikuvan kannalta tärkeäksi.”
– kehitysjohtaja Juho
Lue lisää henkilöstötutkimuksestamme täältä sekä maailmanlaajuisesti tunnetun sertifioinnin hyödyistä täältä.
Lataa myös maksuton Suomen Parhaat Työpaikat 2023 -raportti, jotta opit lisää Parhaiden Työpaikkojen johtamiskäytänteistä!