Tiedote: Euroopan Parhaat Työpaikat 2023 on julkaistu – Suomalainen maalausyritys sijalla 2.!

Great Place To Work® on julkaissut tänään vuoden 2023 Euroopan Parhaat Työpaikat™ -listauksen. Listaus perustuu yli miljoonan yksittäisen työntekijän henkilöstötutkimusvastauksiin, jotka edustavat yli 2,6 miljoonan työntekijän kokemuksia koko Euroopassa.

Great Place To Workin henkilöstötutkimuksella mitattiin työntekijäkokemusta luottamuksen, innovaatioiden, yrityksen arvojen ja johtajuuden osa-alueilla. Tutkimukseen osallistuneita yrityksiä arvioitiin myös sen perusteella, kuinka hyvin niissä toteutuu For All™ -mallin mukainen työntekijäkokemus. For All™ -mallin mukaisissa työpaikoissa jokainen työntekijä, persoonastaan tai asemastaan riippumatta, kokee työpaikkansa mahdollisimman hyvänä.

Tämän vuoden Euroopan Parhaat Työpaikat -listaykköset ovat monikansallisten yritysten sarjasta kuljetuspalveluyritys DHL Express, suurten yritysten sarjasta ohjelmistokehitysyritys Afas Software, keskisuurten yritysten sarjasta informaatioteknologia-alan yritys Blue Bricks ja pienten yritysten sarjasta logistiikka-alan yritys TrabzonPort.

Listalle sijoittuneet suomalaiset yritykset

Euroopan Parhaat Työpaikat -listalla palkittiin 10 suomalaista yritystä, kaikissa neljässä eri kokoluokassa. Korkeimmalle omassa sarjassaan ylsi pirkanmaalainen maalausliike LummeCo, joka palkittiin upeasti Euroopan toiseksi parhaana työpaikkana keskisuurten yritysten sarjassa. LummeCo palkittiin tänä vuonna myös Suomen Parhaana Työpaikkana. LummeCo:n 2. sija on paras suomalainen sijoitus sitten vuoden 2018, jolloin ohjelmistoyritys Nitor sijoittui niin ikään toiselle sijalle. Kaikkien aikojen paras suomalainen sijoitus on ykkössija vuodelta 2016, jolloin teknologiayhtiö Vincit nappasi itselleen oman kategoriansa voiton.

Muut tämän vuoden listalle sijoittuneet suomalaiset yritykset ovat markkinointi- ja viestintätoimisto Aava & Bang ja niin ikään Suomen Parhaat Työpaikat 2023 -listan ykkössijat omassa kategoriassaan napanneet kiinteistökehitysyhtiö Hoivatilat Oyj ja Savonia-ammattikorkeakoulu. Suomessa sertifioinnin ansainneista monikansallisista organisaatioista listalla nähdään tänä vuonna jo kolmannen peräkkäisen voiton ansainnut DHL Express sekä AbbVie, Hilti, Cadence, Specsavers ja Equinix.

Suomalaiset organisaatiot sijoittuivat Euroopan Parhaat Työpaikat 2023 -listalla seuraavasti:

◾ Pienet yritykset (10–49 hlö)

7. sija: Hoivatilat Oyj

Keskisuuret yritykset (50–499 hlö)

2. sija: LummeCo

30. sija: Aava & Bang

◾ Suuret yritykset (Yli 500 hlö)

14. sija: Savonia-ammattikorkeakoulu

Monikansalliset yritykset (Yli 1000 hlö)

1. sija: DHL Express

2. sija: AbbVie

8. sija: Hilti

9. sija: Cadence

12. sija: Specsavers

24. sija: Equinix

”Suomen parhaiden työpaikkojen joukosta nousee Euroopan parhaiden työpaikkojen joukkoon upea edustus eri toimialoja. Jokaista näistä organisaatioista yhdistää kulttuuri, jossa hyvän työpaikan rakentaminen yhdessä työntekijöiden kanssa elää vahvasti johdon jokapäiväisellä agendalla. Lämpimät onnitteluni!”, onnittelee Great Place To Work® Suomen toimitusjohtaja Katriina Grönqvist.

Koko Euroopan Parhaat Työpaikat -listan löydät Great Place To Workin kansainvälisiltä sivuilta: https://www.greatplacetowork.com/europe-2023

Viime vuoden listan ja listalle yltäneet suomalaisyritykset löydät täältä.

Matala hierarkia ja aidot arvot LummeCo:n menestyksen taustalla

Employees of LummeCo gathering together.
Kuva: LummeCo

Luxemburgin palkitsemistilaisuudesta paikan päältä tuoreita tunnelmiaan raportoi LummeCo:n markkinointijohtaja Juho Lumme. Juho näkee yrityksen menestyksen avaimiksi matalan hierarkian ja arvojen elämisen aidosti arjen työssä.

”Myynti, johto ja maalarit tekevät töitä kirjaimellisesti samoilla telineillä.” Juho kiteyttää. Alansa korkeimman asiakastyytyväisyyden omaava yritys on todistanut sen, että tyytyväiset työntekijät tuottavat parasta laatua ja palvelua asiakkaille.

”Yrityksessä on alusta asti panostettu työhyvinvointiin ja parhaiden tekijöiden palkkaamiseen, ja se näkyy niin tutkimustuloksissa kuin yrityksen toiminnassakin”, Juho summaa.

LummeCo:n menestys osoittaa, että yrityksen toimialalla, koolla tai ikävuosilla ei ole merkitystä. Mistä tahansa työpaikasta voidaan rakentaa hyvä työpaikka, jossa suurin osa työntekijöistä kokee aidosti luottamusta, pitää työstään ja nauttii kollegoiden kanssa työskentelystä.

LummeCo:n kulttuuriin pääset tutustumaan artikkelissamme: ”Euroopan toiseksi Paras Työpaikka LummeCo: ”Meillä hierarkia pidetään minimissä”

Joustavuus ja välittäminen näkyvät Euroopan parhaissa työpaikoissa

Tutkimuksen perusteella Euroopan Parhaissa Työpaikoissa työntekijät kokevat enemmän joustavuutta työssään ja välittämistä työyhteisössä verrattuna muihin tutkittuihin työntekijöihin. He kokevat myös muita enemmän työympäristönsä psykologisesti ja emotionaalisesti terveeksi.

Näiden myönteisten työpaikkakokemusten myötä työntekijöillä oli myös suurempi halu pysyä yrityksessä. Euroopan Parhaissa Työpaikoissa 88 % työntekijöistä haluaa pysyä yrityksessä, kun taas tyypillisessä työpaikassa vastaava luku on vain 58 %.

Globaaleita markkinoita kohtaavien haasteiden keskellä työkulttuuriin keskittyminen on välttämätöntä organisaatioiden selviämisen – ja jopa menestymisen kannalta.

”Suuret onnittelut Euroopan Parhaille Työpaikoille ”, onnittelee Michael C. Bush, Great Place To Workin globaali toimitusjohtaja. ”Nämä yritykset antavat arvokkaan opetuksen kaikille yrityksille maailmalla, toimialasta riippumatta: Rakenna luottamus ihmistesi kanssa, ja he palkitsevat sinut hyvällä työllä, uusilla ideoilla ja vahvemmilla liiketoimintatuloksilla.”

Lue myös: Mitä voit oppia vuoden 2023 Euroopan Parhailta Työpaikoilta? Lue tärkeimmät huomiot!

Tietoa tutkimuksesta

Great Place To Work® julkaisee vuosittain Euroopan Parhaiden Työpaikkojen -listan. Tänä vuonna 2023 listalle sijoittuneet työpaikat valittiin analysoimalla yritysten työkulttuuria ja henkilöstötutkimuksella, johon vastasi yli miljoonaa työntekijää eri Euroopan maista.

Tullakseen huomioiduksi Euroopan Parhaat Työpaikat -listalla, yrityksen tulee olla sijoittunut vähintään yhdelle tai useammalle kansalliselle Parhaat Työpaikat -listalle vuonna 2022 tai alkuvuonna 2023 seuraavissa maissa: Alankomaat, Belgia, Espanja, Islanti, Irlanti, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Kreikka, Kypros, Luxemburg, Norja, Portugali, Puola, Ranska, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska ja Turkki.

Yritykset on jaettu neljään eri sarjaan: Pienet (10–49 työntekijää), Keskisuuret (50–499 työntekijää), Suuret (yli 500 työntekijää) ja Monikansalliset organisaatiot. Monikansallisia organisaatioita arvioidaan myös niiden pyrkimyksistä luoda hyviä työpaikkoja useissa Euroopan maissa. Lisäksi näiden organisaatioiden tulee olla palkittu vähintään kolmen eri maan kansallisella Parhaat Työpaikat -listalla, ja organisaatiossa tulee työskennellä vähintään 1 000 työntekijää maailmanlaajuisesti, joista vähintään 40 % (tai 5 000) työntekijää pääkonttorimaan ulkopuolella.

Great Place To Work®

Great Place To Work on yrityskulttuurin globaali asiantuntija. Vuodesta 1992 lähtien se on tutkinut yli 100 miljoonaa työntekijää maailmanlaajuisesti ja sen perusteella määrittänyt, että hyvä työpaikka syntyy luottamuksesta. Great Place To Work auttaa yrityksiä mittaamaan yrityskulttuuriaan ja kehittämään liiketoimintaansa luottamukseen perustuvan työntekijäkokemuksen avulla. Vuosittaisten Euroopan- ja Maailman Parhaat Työpaikat -listausten lisäksi Great Place To Work myöntää yrityksille henkilöstötutkimuksen perusteella Great Place To Work -sertifiointeja™ yli 60 eri maassa ympäri maailmaa.

Tutustu palveluihimme greatplacetowork.fi ja ota seurantaan LinkedInissäInstagramissa ja Facebookissa.

Katriina Grönqvist
Toimitusjohtaja Great Place To Work Suomi
040 538 1918
katriina.gronqvist@greatplacetowork.com