Mitä nuoret työntekijät odottavat työnantajilta?

Millaiset työelämän arvot, johtajuus ja kulttuuri motivoivat nuoria talentteja? Lue, miten voit erottua työnantajana!   

Nuoret työntekijät odottavat työelämältä hyvää ihmisläheistä johtamista, merkityksellisyyttä sekä työn ja vapaa-ajan tasapainoa. Tärkeitä odotuksia työpaikoille ovat myös tasa-arvo, matala hierarkia sekä mielen hyvinvoinnin tukeminen.

Toteutimme Great Place To Workin ja Hanken Kauppakorkeakoulun yhteistyössä Tulevaisuuden Työelämä ja Unelmien Työpaikat -tilaisuuden, jossa kuultiin kaupallisen alan opiskelijoiden ajatuksia unelmatyöpaikoista, työelämän merkityksellisyydestä sekä siitä, miten työnantajat voivat rakentaa houkuttelevampaa työelämää.

Kokosimme tähän artikkeliin tapahtuman annin. Lue, miten voit huomioida nuoret työelämässä sekä erottua positiivisesti työnantajana!   

💭Haluatko mukaan vastaaviin Great Culture Club -tapahtumiin? Ota meihin yhteyttä!

Nuoret työelämässä: työnantajamielikuva ja arvot

Nuoret kiinnittävät entistä enemmän huomiota yritysten ulkoiseen työnantajakuvaan työtä hakiessaan. Z-sukupolven edustajat odottavat työpaikalta erityisesti tasa-arvoa iästä, sukupuolesta tai esimerkiksi rodusta riippumatta. 

Nuoret kiinnittävät enemmän huomiota yhteiskunnallisiin epäkohtiin, kuten syrjintään, sukupuolten moninaisuuteen ja erilaisten taustojen risteäviin vaikutuksiin.

Kun työnantajat todella panostavat monimuotoisuuteen, oikeudenmukaisuuteen, osallisuuteen ja yhteenkuuluvuuden tunteeseen (DEIB), he voivat houkutella ja sitouttaa kasvavissa määrin Z-sukupolven työntekijöitä.

💡Diversiteetti ja inkluusio työpaikalla

Keskustelutilaisuudessa mukana olleille Hankenin opiskelijoille oli tärkeää, että työpaikassa on arvot, joihin voi samaistua. Ihanteellisesti työnantajan arvot, kulttuuri ja asema yhteiskunnassa ovat linjassa oman ajatusmaailman kanssa, jossa tasa-arvon lisäksi esimerkiksi vastuullisuus laajemapanakin käsitteenä on tärkeässä roolissa.

Nuorille työntekijöille on tyypillistä, että he arvioivat myös omaa rooliaan kulttuurin ja yrityksen kehittymisen näkökulmasta. Moni heistä kokee tärkeäksi pohtia ja tunnistaa, millaista arvoa, osaamista ja asennetta he itse tuovat mukanaan työyhteisöön!✨

👉Lisää työpaikkasi vetovoimaa 

Nuoret työntekijät toivovat ihmisläheistä johtajaa

Nuoret työntekijät toivovat johtajilta avoimuutta ja läsnäoloa. Hierarkioiden ja titteleiden sijaan tulevaisuuden ammattilaiset arvostavat myös joustavaa ja valmentavaa johtajuutta, jossa esihenkilö on helposti lähestyttävä ja aidosti kiinnostunut työntekijöiden hyvinvoinnista ja kehityksestä. 

Sen sijaan toiveet kovasti itseohjautuvasta organisaatiosta eivät usein vastaa työuran alussa olevien tarpeita: vapauteen ja vastuuseen ei haluta kasvaa liian nopeasti, vaan riittävän tuen ja itselle sopivan tahdin kautta. Kunnianhimoa nuorilta työntekijöiltä ei kuitenkaan puutu, vaan unelmien esihenkilön toivotaan antavan myös selkeitä odotuksia ja tavoitteita sekä tukevan niiden saavuttamisessa.  

👉Näillä johtamisen tavoilla edistät luottamusta työpaikalla  

Esihenkilön rooli on merkittävä, sillä hän on usein keskeinen syy joko työpaikalle jäämiseen tai sieltä lähtemiseen. Nuoret työntekijät kokevat, että hyvä esihenkilö luo turvallista ilmapiiriä, jossa voi kysyä rohkeasti sekä kasvaa ammatillisesti. 

Hyvä johtaja ei johda vain ylhäältä, vaan toimii tukijana, mentorina ja suunnannäyttäjänä, inspiroiden nuoria ottamaan seuraavia askelia urallaan.

🙏5 tapaa sitouttaa ja motivoida kausityöntekijöitä 

Vahva kaipuu yhteisöllisyydelle

Etenkin uran alkuvaiheessa nuoret työntekijät arvostavat työpaikan sisäisiä suhteita ja yhteisöllisyyden kokemusta, joka syntyy myös kasvokkaisten kohtaamisen kautta. Sopiva malli voi olla esimerkiksi joustavan hybridityön tarjoaminen, jossa on säännöllisesti yhteisiä kasvokkaisiakin tapaamisia, millä voidaan vastata niin kokeneempien kuin uudempien työntekijöiden tarpeisiin. 

Z-sukupolven kohdalla vahvan yhteisöllisyyden, kasvokkaisten kohtaamisten ja läsnäolon kaipuun taustalla vaikuttavat muun muassa koronavuodet, jotka eristivät monet opiskelijat sosiaalisista suhteistaan ja siirsivät opiskelun verkkoon. Siksi työelämältä kaivataan sosiaalista kanssakäymistä, verkostoitumista ja tiimihenkeä.

Kokemus yhteenkuuluvuudesta rakentuu ja vahvistuu usein etenkin uran alussa nimenomaan kasvokkaisten kohtaamisten kautta. Samalla ne ovat väylä tuoda yhteen kokeneempien kollegoiden ja nuorten työntekijöiden osaamista ja näkemyksiä, mikä tukee tiedon vaihdantaa, oppimista sekä innovointia! 

Tulevaisuuden talentit arvostavat palautteen antamisen kulttuuria, missä hyvin tehdystä työstä saa tunnustusta.

👉Näin tuet innovaatiokulttuuria monimuotoisuutta hyödyntäen

Työn merkityksellisyys ja aineettomat edut

Merkityksellisyys muodostuu nuorille työntekijöille jo hyvin arkisista asioista, kuten pienistä onnistumisista, ongelmien ratkaisemisesta ja asiakkaiden auttamisesta. Tärkeiksi merkityksellisyyden kokemusta vahvistaviksi asioiksi nousevat myös hyvä tiimi, selkeät roolit, matala hierarkia ja yhteinen suunta.

Etujen osalta odotukset liittyvät muihinkin kuin vain perinteisiin ratkaisuihin. Lounassetelit ja kahviautomaatit koetaan jo itsestäänselvyyksinä, joiden avulla yritykset eivät erotu edukseen, kun ne kilpailevat parhaista osaajista.

Sen sijaan joustava työaika sekä mahdollisuus hybridityöhön ovat etuja, joiden koetaan tuovan aitoa lisäarvoa omaan arkeen ja hyvinvointiin, sillä ne tukevat työn ja vapaa-ajan yhteensovittamista. Lisäksi työnantajan tarjoamat oppimismahdollisuudet, kuten koulutukset, mentorointiohjelmat ja urakehityspolut, houkuttelevat nuoria, jotka arvostavat jatkuvaa kehittymistä.

🤔Etätyön pelisäännöt: kannattaako työntekijöitä pakottaa palaamaan toimistolle?

📢Tutkittua tietoa merkityksellisyydestä

Tutkimuksemme mukaan nuoret työntekijät ovat todennäköisemmin valmiita lähtemään työpaikasta, jos työnantaja ole onnistunut sitouttamaan heitä. Kaikissa sukupolvissa tärkein työntekijöiden pysyvyyteen vaikuttava tekijä on työn merkityksellisyys. Kun työntekijät kokevat, että heidän työllään on “erityinen merkitys,” heidän todennäköisyytensä pysyä työpaikassaan on yli kaksinkertainen.

Datamme todistaa myös, että Z-sukupolven edustajista ne, jotka sanovat kokevansa, että heidän työllään on erityinen merkitys, sitoutuvat työpaikkaansa ja suosittelevat sitä myös muille jopa kolme kertaa todennäköisemmin kuin ne, jotka eivät koe, että heidän työllään on erityinen merkitys.

💡Lue miten voit lisätä henkilöstösi sitoutumista

Nuoret työntekijät tavoittelevat hyvinvointia ja tasapainoa

The American Psychological Association on tunnistanut jo useita vuosia sitten, että Z-sukupolvi on kaikkein stressaantunein sukupolvi. He ovat kasvaneet aikana, jolloin maailma on kohdannut vakavia globaaleja haasteita, kuten aseväkivaltaa, ilmastonmuutosta, poliittista epävakautta, rotusyrjintään liittyvää keskustelua sekä pandemian.

Työpaikkojen on tunnistettava Z-sukupolven erityistarpeet sekä tuettava itsestä huolehtimista niin fyysisesti, henkisesti kuin emotionaalisesti.

Tulevaisuuden ammattilaiset tavoittelevat kestävää työuraa, jonka pohjana toimii työn ja vapaa-ajan tasapaino sekä aito hyvinvointi. Z-sukupolvelle lämmin ja huolellinen vastaanotto voi olla erittäin merkityksellinen, kun he astuvat ensimmäistä kertaa työelämään. Etä- tai hybridityössä tämä voi vaatia erityistä huomiota ja uudenlaisia keinoja, kun perinteiset lounas- tai kahvihetket yhdessä toimistolla eivät ole päivittäisiä itsestäänselvyyksiä.

Lue myös: hyvä perehdytys kilpailuetuna💯

Nuorten työntekijöiden mielestä hyvinvointia tukevat jo mainittu työpaikalla koettu yhteisöllisyys, hyvä työympäristö sekä mahdollisuus fyysisen ja henkisen hyvinvoinnin edistämiseen. Hankenin opiskelijoiden ehdotuksia tähän olivat esimerkiksi yrityksen järjestämät liikuntatapahtumat sekä matalan kynnyksen mielenterveyspalveluiden tarjoaminen.

Nuorille työn ja vapaa-ajan tasapaino on ensiarvoisen tärkeää.

Kaipuu tasapainoon ja hyvinvointiin näkyy myös siinä, että jokaiselle sukupolvelle tärkeä hauskuus on olennainen asia, jota työpaikalta toivotaan. Työn ei aina tarvitse olla vain vakavaa, vaan olennaista hyvinvoinnin ja kestävän työuran kannalta ovat myös nauttiminen ja arkiset juhlan hetket!

💛Työhyvinvointi – HR:n ja johtamisen kulmakivet hyvinvoivaan työyhteisöön

Tee hyvä työpaikkasi näkyväksi nuorille työntekijöille!

Huomioi nuoret työelämässä tarjoamalla ihmisläheinen ja kannustava vastaanotto uusille huippuammattilaisille! Olennaista on kertoa jo rekrytointivaiheessa, miten työpaikkanne erottuu sekä millaisin keinoin tuette aloittelijoiden urapolkua pitkällä tähtäimellä.

Nuoret työntekijät kiinnostuvat erityisesti arvojen, kulttuurin ja arjen johtamiskäytänteiden avaamisesta. Z-sukupolven työntekijät haluavat työskennellä eettisissä, joustavissa ja tulevaisuuteen katsovissa työpaikoissa. Great Place To Work -sertifikaatilla™ voit osoittaa vakuuttavasti, että yrityksesi on valmis vastaamaan heidän odotuksiinsa ja tarpeisiinsa!

Lue lisää sertifikaatista, joka kertoo mitatusti hyvästä työpaikasta:

🚀Great Place To Work -sertifioinnin™ hyödyt brändillenne

Yhteenveto:

  • Great Place To Work ja Hanken toteuttivat yhdessä Great Culture Club -keskustelutilaisuuden, joka toi yhteen korkeakouluopiskelijoita ja työpaikkojen edustajia.
  • Tilaisuudessa pohdittiin, millaiset työelämän arvot, johtajuus ja kulttuuri motivoivat sekä sitouttavat tulevaisuuden talentteja?
  • Nuoret työntekijät arvostavat inhimillistä johtamista, työn merkityksellisyyttä ja työpaikkoja, joissa hyvinvointi ja jatkuva kehittyminen kulkevat käsi kädessä. 
  • Perinteiset edut, kuten lounassetelit ja kahviautomaatit, nähdään itsestäänselvyyksinä. Niiden sijaan nuoret arvostavat esimerkiksi matalan kynnyksen mielenterveyspalveluita ja tasa-arvoa edistävää kulttuuria.

Mikä Great Culture Club? Great Place To Workin ainutlaatuinen verkosto ja yhteisö, johon kutsumme valitut asiakkaamme. Great Culture Club syntyi halusta tarjota kohtaamisia maan parhaiden työpaikkojen päättäjien ja työkulttuurin asiantuntijoiden kesken. Näin osallistujat pääsevät jakamaan käytäntöjä, oppeja ja ideoimaan uutta – eli kehittämään suomalaista työelämää vaihtuvien teemojen ympärillä! Lue lisää täältä.

Liity sisäpiiriläiseksi ja vastaanota uusinta tutkimustietoa ja uutisia yrityskulttuurista

"*" näyttää pakolliset kentät